آذربایجاناخباراردبیلویژه

نشست پرسش و پاسخ با موضوع 19 ژانویه روز همبستگی مسلمان آذری جهان /گزارش تصویری

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، نشست پرسش و پاسخ با موضوع 19 ژانویه روز مسلمانان آذری جهان باحضور تعدادی از اساتیدو خبرنگاران و نماینده‌های رسانه‌های خبری در محل دانشگاه محقق اردبیلی به  ریاست دکتر نوین مدیر تاریخ شناسی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

 در ابتدای جلسه پس از قرائت قران دکتر نوین شروع به سخنرانی کردند:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به برکت اسلام و عدالت خواهی این دین بزرگ الهی و به رهبری امام (ره) تشکیل گردد واین امر باعث گرویدن مردم از تمام  نقاط جهان به سوی ایران به خصوص اسلام گردید.

25 سال پیش در  کشور آذربایجان پس از 70 سال تحمل فشارها و سلطه گری ، تعداد زیادی از مردم این کشور با سر دادن شعار لااله الالله و ما از خاک خود ایران جدا نخواهیم ماند به سوی مرزی‌های ایران حرکت کردند وحکومت شوروی سابق از ترس اسلام گرایی بی اندازه مردم آذربایجان با اجازه به ورود ارتش سرخ به باکو به قتل عام مردم پرداخته که  دراین امرحدود 135 نفر  شهید و بیش از 700 نفر مجروح شدند و حکومت ودستهای پشت پرده قصد دارند که بر این امر سرپوش بگذارند .رسانه‌های نباید در طول سال فقط  یکبار به این امر بپردازند بلکه در طول سال بارها  بر این امر مبادرت ورزند . موضوع اینکه ایران سردمدار گسترش اسلام در جهان است بر هیچ کسی پوشیده نیست و گروه‌ها و حکومت‌های سعی دارند که از این امر جلوگیری کنند گروههاپی مانند پان ترکیسم سعی می‌کنند که با دام زدن بر موضوع ترک و فارس می‌خواهد که اذعان مردم را منحرف کنند.

 حکومت آذربایجان قصد دارد که با اعلام کردن 31 دسامبر به عنوان روز آذری‌های جهان  بر این مسئله مهم و تاریخی روابط دو کشور سرپوش بگذارند. اگر بر فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور آذربایجان دقت کنیم خواهیم دید که تمام آن‌ها برگرفته از اسلام و ایران است و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست . همه باید بدانند که محبت مسلمانان در تمام نقاط جهان در دل یکدیگر قرار دارند و نمی‌توان بر این امر کاذب شد و نمی‌توان با تحریف و سر پوش گذاشتن بر مواردی از این قبیل محبت همدیگر را کم کرد. گروه‌های مختلفی مانند وهابیت و داعش که دست نشانده آمریکا و اسراییل و متحدان این کشورها می‌باشد سعی می‌کنند که از یکپارچه کردن مسلمان در تمام نقاط جهان جلوگیری کنند.

در پایان سخنرانی خود دکتر نوین چنین بیان کرد که ما باید این روز را بر تمامی جهان اطلاع رسانی کنیم .

در ادامه سخنرانی دکتر فنی اصل معاون فرهنگی دانشگاه محقق اردبیل شروع به سخنرانی کردند:

من در نوبه‌ای خود این روز و این اتفاق بزرگ را گرامی داشته و به افرادی  که در این روز شهید شده‌اند احترام می‌گذارم .

سخنانی در داخل و خارج از کشور بر این  موضوع است که : عرب‌ها به زور شمشیر اسلام عربی را به مردم به خصوص به ایران تحمیل کرده‌اند ،ولی باید این را گفت  که ایران پس از اسلام چندین بار زیر سلطه حکومت‌ها مختلف رفته است از جمله مغول‌ها که هر کجا را تصرف می‌کردند فرهنگ و زبان آن کشور را کلا از بین می‌بردند برعکس این عمل که چنین نشد بلکه ما توانستیم آن‌ها را نیز مسلمان کنیم . با فشار و زور نمی‌توان برکسی اسلام را تحمیل کرد و هرکس آزاد است که دین و زبان  خود را انتخاب کند . حکومت کشور آذربایجان به زور نخواهد توانست که مردم را از اصل وهویت خود دور کنند و درآینده ای نزدیک به هویت و اصل خود باز خواهند گشت .

در ادامه سخنرانی خود بر بی احترامی رسانه‌ای در کشور فرانسه  بر پیامبر اکرم (ص) چنین بیان کردکه همه‌ای این کارها برای این است که مسلمانان را از یکپارچه شدن دور کنند . تعداد مسلمانان در جمعیت جهان 5/1 است و از نظر اقتصادی این امر رانیز تکمیل کرده‌اند ولی از نظر سیاسی اصلا نتوانسته اند بر این امر فایق آیند

سلطنت رضا شاه و دادن بخشی از ایران به کشور شوروی در قرارداد ننگین ترکمن چای باعث جدا شدن کشور آذربایجان از ایران شد . هدف حکومت‌ها تغییر دادن هویت مردم است ولی هویت مردم چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را عوض کرد و حکومت آذربایجان خدا را شکر نتوانسته  بر این امر موفق شود .

در ادامه دکتر حسینی رییس دفتر توسعه فرهنگ آذربایجان در دانشگاه محقق  سخنرانی کردند :

در طول تاریخ چندین بار نشانه‌های از آمدن مسلمانان شیعه آذری به زیارت حرم امام رضا (ع) وجود دارد و این نشانه‌ای از هویت تشیع مردم آذربایجان است و از سال 1990 به بعد این کاروان‌ها افزایش یافته است و پس از این تاریخ مردم کم کم شروع کردند به گرویدن به سمت ایران و پیوستن به خاک خود و باعث به وجود آمدن اتفاق تاریخی و به یاد ماندنی 19 ژانویه شدند. اگر به استقلال کشور آذربایجان نگاه کنیم خواهیم دید که اولین کشوری که استقلال آن‌ها را قبول کرد کشور ایران بود . در کنار هویت مسلمانی بودن مردم آذربایجان شیعه بودن آن‌ها بسیار واضح وروشن است و ما باید تلاش کنیم که تشیع را در بین مردم آذربایجان گسترش بدهیم .

 شایان ذکراست که در آخر جلسه با یاد کردن از دکتر محسن صمد اف و زندانیان اسلام گرا با ادای احترام به شخصیت این عالم و روحانی آذری نسبت به عدم اجازه دادن حکومت به حضور وی در مراسم تدفین پدرش اعتراض کرده و برای دکتر محسن صمداف  وبازماندگان آن مرحوم طلب صبرو بخشش از خداوند منان شدند. و آزادی زندانیان اسلام گرا و به خصوص دکتر محسن صمد اف را از خداوند خواستار شدند.

DSC_0103 DSC_0107 DSC_0109 DSC_0110 DSC_0111 DSC_0112 DSC_0102 DSC_0110 DSC_0115 DSC_0117 DSC_0119 DSC_0114

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا