آذربایجاناخبار

کاهش 5 برابری مرگ و میر ناشی از بیماری تالاسمی در جمهوری آذربایجان

در پی توجهات ویژه مرکز تالاسمی آذربایجان و لزوم انجام آزمایشات پیش از ازدواج، شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری تا 5 برابر در این کشور کاهش یافته است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری،طی آمار اعلام شده از سوی مرکز تالاسمی جمهوری آذربایجان، در راستای توجه ویژه بر انجام آزمایشات مربوط به این بیماری، طی 10 سال اخیر شمار مرگ ناشی و تلفات انسانی بیماران مبتلا به کم خونی، 5 برابر کاهش یافته است.
طبق گزارش وزارت بهداشت آذربایجان، در حال حاضر بیش از 2800 بیمار مبتلا به تالاسمی، در این مرکز تحت درمان دائمی می‌‌باشند.
بعد از آغاز روند پیوند مغز استخوان در بین بیماران ارثی خونیدر مرکز تالاسمی این کشور، تا به امروز 42 کودک تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفتن که کم سن و سال ترین آنها 2 ساله و بزرگترین آن‌ها 19 ساله می‌‌باشد.
شایان ذکر است؛ 1541 بیمار هموفیلی خون در آذربایجان زیر نظر خدمات با کیفیت پزشکی تحت برنامه دولت با عوامل آماده سازی شده قرار گرفتند که در نتیجه آن، در راستای بهبود زندگی و کاهش مرگ و میر گام مهمی در سلامت پزشکی و مبارزه با بیماری تالاسمی در آذربایجان برداشته شده است.
خاطر نشان می‌‌کنیم؛ آذربایجان طی سال‌‌های اخیر برای مقابله با مشکلات این چنینی در هنگام تولد نوزادان، لزوم انجام آزمایشات ضروری قبل از ازدواج را نیز در دستور کار خود قرار داده و به ارگان‌‌های مربوطه نیز ابلاغ کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا