آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

جمهوری آذربایجان رتبه نخست سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری خارجی در شش ماه اول در گرجستان در مقایسه با نیم شش ماه اول سال گذشته ۱۴٫۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سازمان ملی آمار  گرجستان اعلام نمود، میزان سرمایه گذاری خارجی در شش ماه اول سال جاری به ۳۴۶٫۶ میلیون دلار رسید در حالی که میزان سرمایه گذاری شش ماه اول سال ۲۰۱۶ ۷۵۱ میلیون دلار بوده است. بر اساس همین گزارش بیشترین سرمایه گذاری خارجی در بخش حمل و نقل و ارتباطات (۱۳۰٫۴ میلیون دلار) در بخش ساخنمان (۷۰ میلیون دلار) و در بخش هتل و رستوران (۲۹٫۳ میلیون دلار) انجام شده است.

سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و بریتانیا رتبه های اول تا سوم سرمایه گذاری در اقتصاد گرجستان را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

 در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۷ جمهوری آذربایجان ۲۲۴٫۲ میلیون دلار در اقتصاد گرجستان سرمایه‌‌‌گذاری کرده است. این حجم از سرمایه گذاری در مقایسه با شش ماهه اول سال گذشته ۲۰٫۳۶ درصد افزایش داشته است. در ربع اول سال جاری میلادی ۹۷٫۳ میلیون دلار و در ربع دوم سال جاری نیز ۱۲۶٫۹ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت پذیرفته است.

براساس آمار ارائه شده از این سازمان دولتی گرجستان، جمهوری آذربایجان در رتبه اول کشورهای سرمایه گذار در این کشور بوده و یک سوم کل سرمایه گذاری صورت گرفته در گرجستان سهم جمهوری آذربایجان می‌‌باشد، بعد از جمهوری آذربایجان، ترکیه با ۱۲۰٫۸ میلیون دلار در رتبه دوم و بریتانیا با ۱۱۱٫۶ میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد.

گفتنی است در نیمسال اول سال جاری میلادی ۷۵۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد گرجستان صورت گرفته است.

منبع:نیوز پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا