آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

کارشناس مسائل قفقاز: نشست تهران مصداقی از تحقق «قرن آسیا» بود

مهدی نعلبندی: سیاست جدید اعلامی حضرت آقا ناظر به اخراج امریکایی‌ها، انهدام تروریست‌ها و خلع يد صهیونیست‌ها از منطقه‌ ای به وسعت قفقاز تا شامات است که آناتولی را هم شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مهدی نعلبندی در گفت و گویی با بیان این که مقام معظم رهبری در ديداری که با آقايان اردوغان و پوتين داشتند، سیاست همگرايانه جدید ایران در منطقه را اعلام فرمودند، اظهارداشت: «مدتی است که ترکیه قصد حمله به شمال سوریه را دارد و اين امر تبعات خوبي براي منطقه نخواهد داشت. مقام معظم رهبری در توصیه هایی به اردوغان فرمودند: «ما امنیت ترکیه و مرزهای آن را امنیت خود می‌دانیم، شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید.»؛ این رهنمود اشاره به این مهم است که امنیت کشورهای منطقه، متقابل است و البته اتمام حجت مقام معظم رهبری با اردوغان نيز بود. آقا توصيه به حل مسائل از طريق سیاسی فرمودند، چرا که اقدام نظامی منجر به افزايش حضور بازيگران خارجی و نا امنی بيشتر منطقه خواهد شد.

این کارشناس حوزه قفقاز اشاره مقام معظم رهبری به مسئله شرق فرات را نیز یادآوری بر استمرار انتقام سردار سلیمانی با اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه دانست و گفت: «عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی قطع يقين نتيجه‌ ای جز افزايش تشنج در منطقه نخواهد داشت. ديديم که مقام معظم رهبری فرمودند: « یکی از عوامل ایجاد اختلاف و دشمنی در منطقه، رژیم غاصب صهیونیستی است.» آقای اردوغان بر سر دو راهی است و بايد در اين ميانه تکليف خود را مشخص کند.

وی ضمن اشاره به ابراز خرسندی مقام معظم رهبری از آزادسازی قره باغ که نشانگر تداوم گفتمان ۱۷ ربيع از سوي ايشان است، ادامه داد: «تذکر جدي و صريح رهبر معظم انقلاب به اردوغان مبنی بر این که « اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد.» مخابره یک پیام به جناب الهام علی‌اف است که به صورت نیابتی به اردوغان ابلاغ شد. نفس ابلاغ اين پيام توسط اردوغان که مخاطب آن علاوه بر جناب علی اف، رژيم صهيونيستی نيز هست، مهم است. اين جمله حضرت آقا پاسخی آشکار بود به سياست قبول نفوذ اسراييل در قفقاز از سوی برخی همسايگان که نمونه‌هايی از آن را ما در ماه‌ها و روزهای اخير در برخی تحرکات رسانه‌ای مبتنی بر پشت‌گرمی طيفی از سياسيون جمهوری آذربايجان به رژيم صهيونيستی ديده ايم.»

نعلبندی خاطرنشان ساخت: «طبق سیاست‌های اعلامی مقام معظم رهبری، منطقه ای بزرگ از قفقاز تا شامات باید عاری از تروریسم و نیروهای آمريکايی باشد. حقير در توييتی که بلافاصله پس از نشست رسانه‌ ای سه رييس جمهور زدم گفتم که سیاست جدید اعلامی حضرت آقا ناظر به اخراج امریکایی‌ها، انهدام تروریست‌ها و خلع يد صهیونیست‌ها از منطقه‌ ای به وسعت قفقاز تا شامات است که آناتولی را هم شامل می‌شود. من‌البحر الی‌البحر. از خزر تا مدیترانه. این منطقه در سال‌های اخير هم درگير منازعات بوده و هم آبستن منازعات جديد است.»

اين کارشناس مسائل قفقاز گرایش ملت‌های منطقه به سمت جبهه مقاومت را نشانه‌ای از تولد «قرن آسیا» دانست و اذعان داشت: «آمریکا هیمنه سابق خود را از دست داده است، و مصادیقی از جمله ترانزیت شمال به جنوب و مقدماتی که از ایجاد پول واحد بریکس مخابره ميیشود نمونه‌هایی از این تولد هستند. ایران هدف حملات غرب در سفر بایدن بود که به نظر می رسد ابتر خواهد ماند. امروز ديگر نمی توان در تحليل شرايط منطقه، سطح تحليل را تنها بر دولت ها متمرکز کرد بلکه بايد بر ملت‌ها و گرايشات آنان به ويژه گرايشات دينی توجه کرد.»

نعلبندی فرمایش مقام معظم رهبری به اردوغان مبنی بر این که «ما دوست روزهای سخت بودیم» را یک پیام مهم سیاسی دانست که مخاطب و مصداقش مشخص است. او گفت: «از چند سال پيش گفته‌ايم که نمی توان تحولات قفقاز را بدون در نظر گرفتن تحولات غرب آسيا تحليل کرد. نباید جبهه مقاومت را بدون قفقاز متصور شویم. وسعت این جبهه از شامات تا قفقاز است و می بينيم که دشمن اين را به خوبی فهميده است و حضور رژيم صهیونیستی در اين منطقه و نفوذ در ساختار سياسی برخي کشورهای همسايه پروژه‌ ای مستمر در طی سال های اخير بوده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا