آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس مسائل قفقاز: عامل مخرب در روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی است

حسن گلی در مورد روابط باکو و تل‌آویو تأکید کرد: عامل مخرب در روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی است. می‌توان شواهد و قرائن متعددی را نشان داد که رژیم صهیونیستی بازیگر اصلی است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حسن گلی در نشست مجازی «بحران قفقاز و نقش بازیگران» مطرح کرد: جمهوری اسلامی‌تنها کشوری است که از مناقشه قره‌باغ در ۳۰ سال گذشته خسارت دیده است، عدم امکان توسعه مناطق مرزی، نفوذ دشمنان ما در کشورهای همسایه ما، از جمله این خسارت‌هاست.

وی افزود: علیرغم حمایت و پشتیبانی تمام قد ایران از جمهوری آذربایجان در جنگ اول قره‌باغ، یک روایت وارونه در افکار عمومی‌مردم جمهوری آذربایجان شکل گرفته بود. اراده جمهوری اسلامی‌حل مناقشه قره‌باغ بود. بیان رسمی‌این موضع را ما در سفر سال ۹۷ سرلشکر باقری به جمهوری آذربایجان شاهد بودیم اما بعد از اعلام رسمی‌موضع ایران از زبان عالی‌ترین مقام نظامی‌کشورمان، کشورهای مختلف که سال‌ها قره‌باغ را فریز  کرده بودند به تکاپو افتادند که این مسئله را بدون حضور ایران حل کنند.

گلی خاطرنشان کرد: اراده‌ی جمهوری اسلامی‌ایران آزادی همه اراضی اشغالی بود و علیرغم تأکید رهبر معظم انقلاب، همه مناطق اشغالی آزاد نشد. آذربایجان این توان را داشت که بعد از آزادی شوشا، خانکندی را آزاد کند اما هدف دشمنان جمهوری اسلامی‌از ابتدا تحمیل خسارت به ایران بود و من همان ایام گفتم که مناقشه قره‌باغ حل نشد بلکه پیچیده‌تر شد. تنش‌هایی که الآن مشاهده می‌کنیم ناظر به همین سیاست‌های مهندسی شده است.

وی ادامه داد: دولت جمهوری آذربایجان برخلاف مردم جمهوری آذربایجان اراده‌ای برای ارتقای روابط با جمهوری اسلامی‌ندارد. حاکمیت دولت باکو خودش را در حصار هویت خودساخته و خلافِ واقع محصور کرده است. حاکمیت جمهوری آذربایجان اشتراکات فرهنگی و مذهبی مردم خود با مردم ایران را مانعی برای توسعه روابط می‌داند در حالی که این اشتراکات باید در خدمت توسعه روابط قرار گیرد. جمهوری اسلامی‌در حیات ۴ دهه‌ای خود نشان داده که همواره تأمین منافع کشورهای مسلمان و تشیع برایش مهم بوده است.

این کارشناس قفقاز در مورد روابط باکو و تل‌آویو تأکید کرد: عامل مخرب در روابط دو کشور ایران و آذربایجان، رژیم صهیونیستی است. اخیراً یکی از مقامات عالی جمهوری آذربایجان گفته رژیم صهیونیستی را در کجای آذربایجان دیده‌اند؟! این در حالی است که می‌توان شواهد و قرائن متعددی را نشان داد که رژیم صهیونیستی بازیگر اصلی است. علیرغم خواست رژیم صهیونیستی برای حذف باورهای شیعی در بین مردم جمهوری آذربایجان، حوادث و اتفاقات جنگ ۴۴ روزه نشان داد که تیر آن‌ها به خطا رفته است. اگر دولت باکو به دنبال نشانی حضور رژیم صهیونیستی است من به عنوان نمونه آدرس پادگان سالیان و مرکز امنیتی صهیونیست‌ها در نخجوان را به دولت باکو می‌دهم. در ماجرای ترور دانشمندان هسته‌ای ما مشخص شد که این افراد در جمهوری آذربایجان آموزش دیده‌اند و یا پهبادهایی که برای خرابکاری به آسمان کشورمان فرستاده شده بودند، بعضاً توسط رژیم صهیونیستی از جمهوری آذربایجان به پرواز درآمده بودند.

گلی در مورد اصرار ترکیه بر احداث کریدور زنگه‌زور گفت: ترکیه ششمین کشور بدهکار دنیاست و به دنبال احیای روابط خود با ارمنستان است. همین الآن ترکیه بیشترین سهم را از بازارهای ارمنستان برخوردار است. ترکیه به دنبال حذف مرز ایران با ارمنستان است تا همه بازار ارمنستان را در اختیار خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا