آذربایجاناخبارایرانعمومی

کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان علت تاخیر در اجرای خط آهن رشت-آستارا را به وجود مشکلاتی از طرف ایران نسبت داد

پایگاه اینترنتی « پوبلیکا »جمهوری آذربایجان به نقل از یک کارشناس سیاسی این کشور، علت تاخیر در اجرای طرح ساخت خط آهن رشت – آستارا و تکمیل نشدن دالان ترانزیت شمال – جنوب را با مشارکت مالی جمهوری آذربایجان، به وجود مشکلاتی از طرف ایران نسبت داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « پوبلیکا » ، قابیل حسین لی گفت: « باعث تاسف است که به اتمام رسیدن طرح خط آهن شمال – جنوب تا پایان امسال محقق نشد. باید قطعه آستارا – رشت این خط آهن از محل تامین مالی جمهوری آذربایجان ساخته می شد. اما، به علت وجود مشکلاتی از ناحیه ایران ، ساخت این راه به تاخیر می افتد. برغم این، دالان ترانزیت شمال – جنوب در آینده های نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
قابیل حسین لی افزود : « این طرح، هم برای ایران و هم جمهوری آذربایجان و هم روسیه منفعت زیادی خواهد داشت. زیرا در این طرح تمامی دولت های عربی خلیج فارس و نیز هند و پاکستان منافع زیادی دارند. آنها با استفاده از این راه، بارهایشان را به روسیه و نیز هر نقطه از دنیا می توانند منتقل کنند. »
این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان افزود : « جمهوری آذربایجان قطعه ۴۰ کیلومتری ( در واقع ۸ کیلومتر است) این خط آهن از شهر آستارای جمهوری آذربایجان تا آستارای ایران را به بهره برداری رسانده است. ساخت پل بر روی رود « آستاراچای » نیز به اتمام رسیده است. یعنی کارهای مربوط به روسیه و جمهوری آذربایجان برای راه اندازی خط آهن شمال – جنوب به اتمام رسانده شده است. علاوه بر این، کشور ما به ایران ۴۰۰ میلیون دلار اعتبار نیز داده است. پس از ساخت خط آهن آستارا – رشت ، خط آهن شمال – جنوب به بهره برداری خواهد رسید. »
قابیل حسین لی تاکید کرد : « دالان شمال – جنوب طرحی گسترده است و جمهوری آذربایجان در این طرح نقش کلیدی دارد.»
پایگاه اینترنتی پوبلیکا افزوده است : « در دیدار اخیر سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در باکو ، طرح حمل و نقل شمال – جنوب بررسی شد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا