آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس سیاسی آذربایجان: ایران خواستار حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است

“الشن مناف اف ” کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: ایران همواره خواستار حفظ و تامین تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مناف اف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تقدیر از بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که ارمنستان باید به اشغال سرزمینهای جمهوری آذربایجان خاتمه دهد و نیز تلاش‌های تهران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه «قره باغ»، یادآور شد: ایران در جریان جنگ اول قره باغ نیز تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه انجام داد.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در آغاز مناقشه قره باغ در اوایل دهه نود میلادی برای ایجاد صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به صورت فعال وارد عمل شد، خاطر نشان کرد: در نتیجه اقدامات غیرسازنده و تحرکات نظامی ارمنستان و اشغال شهر استراتژیک “شوشا ” در خاک جمهوری آذربایجان، این تلاش‌های دیپلماتیک تهران نافرجام ماند.

مناف اف افزود: با وجود این‌که در مراحل بعدی میانجیگری حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ را «گروه مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» بر عهده گرفت، ولی  جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و دوست جمهوری آذربایجان و نیز یکی از اعضای فعال «سازمان همکاری اسلامی»، در این سالها همواره بر حل این مناقشه در قالب حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران پس از بروز درگیریهای فعلی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: سفر اخیر فرستاده ویژه رییس جمهوری ایران به باکو، مسکو و آنکارا نشان داد که ایران برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل مناقشه بر اساس موازین حقوق بین‌المللی، طرح جدیدی ارایه داد.

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: آیت الله «سیدعلی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه دیروز نیز بار دیگر نشان داد که ایران همچنان تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد و خواستار حل مناقشه در قالب حفظ تمامیت ارضی این کشور است.

وی با اشاره به این که تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای و مسلمان در راستای حل این مناقشه قابل تقدیر است، افزود: ایران همواره موضع خود را در رابطه با این مناقشه به صراحت اعلام و بیان کرده که سرزمینهای اشغال شده در قره باغ به مردم و دولت جمهوری آذربایجان تعلق دارد و چنین موضع‌گیری هم مطابق با حقوق بین‌المللی می‌باشد.

مناف اف همچنین ابراز عقیده کرد که پس از خاتمه این درگیری‌ها، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در زمینه برقراری اعتماد و در آینده روابط دیپلماتیک میان طرفین مناقشه می‌تواند نقش خاصی ایفا کند و  بنابر این جمهوری آذربایجان و مسئولان باکو به همه این تلاش‌های دیپلماتیک تهران ارزش قایل هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران این تلاش‌های خود در راستای برقراری صلح و ثبات و امنیت در منطقه بیش از پیش افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا