آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغ

نماینده پیشین دومای روسیه: ایده رهبر ایران جنگ در قره باغ را متوقف می کند

«شامیل سلطانف» نماینده پیشین مجلس دومای روسیه و رئیس مرکز دیدگاه های راهبردی روسیه و جهان اسلام گفت: ایده پیشنهادی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی برای حل مناقشه قره باغ می تواند جنگ در این منطقه را متوقف کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سلطانف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: آیت الله خامنه ای با درایت و دوراندیشی ایده توقف جنگ در قره باغ و پایان خونریزی در این منطقه که در ۳۰ سال اخیر باعث کشته شدن هزاران نفر از نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان شده است را مطرح کرد.

نماینده پیشین دومای روسیه با بیان اینکه این ایده قابل اجرا است، اضافه کرد: بویژه اینکه ایران پیشتر اعلام کرده بود که قره باغ باید تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان دربیاید و در زمان حاضر سوال این است که برای پایان مناقشه قره باغ باید چکار کرد.

وی افزود: الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان برای توقف جنگ در قره باغ اعلام آمادگی کرده و تاکید کرده است که ارامنه قره باغ می توانند از حقوق برابر و یکسان با شهروندان آذربایجانی برخوردار شوند.

مقام معظم رهبری روز سه شنبه در سخنانی که به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) تاکید کردند : جنگی که بین دو همسایه ما برقرار است حادثه تلخی است. بایستی هر چه زودتر تمام بشود.

ایشان با اشاره به اینکه سرزمینهای آذربایجان همه باید آزاد شود گفتند که امنیت ارامنه باید محفوظ باشد.

فرمانده کل قوا همچنین تاکید کردند که به مرزهای بین المللی نباید تجاوز شود و تروریست ها هم به مرزهای ما نزدیک نشود و اگر اینها نزدیک شوند برخورد خواهد شد.

لزوم مشارکت ایران در حل مناقشه قره باغ

سلطانف در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد: مساله حل و فصل مناقشه قره باغ نیاز به تنظیم دارد و در حل و فصل این مناقشه ایران نیز می تواند مشارکت داشته باشد.

به گفته وی ایران بازیگر مهم در منطقه است و همکاری این کشور برای تامین ثبات و امنیت و گسترش ساختار همکاریها می تواند سودمند باشد.

روسیه مخالف تغییر فرمت گروه مینسک

نماینده پیشین مجلس دومای روسیه یادآوری کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است که گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۳۰ سال اخیر هیچ اقدام مثبتی برای حل و فصل مناقشه قره باغ نکرده است.

وی افزود: اردوغان پیشنهاد کرد که روسیه و ترکیه به عنوان دو بازیگر بزرگ در منطقه قفقاز جنوبی، حل مناقشه قره باغ را تحت کنترل بگیرند. روسیه با این پیشنهاد رئیس جمهوری ترکیه مخالفت کرده است.

سلطانف با بیان اینکه تهران باید مخالفت روسیه با تغییر فرمت گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را درک کند، گفت که روسیه نمی خواهد به شکل کشور ساختارشکنی بنظر برسد که روند مذاکرات برای حل مناقشه قره باغ را نابود می کند.

وی ادامه داد: اگر روسیه به نابودی و تغییر فرمت مذاکرات گروه مینسک بپردازد شبیه آمریکا عمل می کند که به نقض قوانین بین المللی معروف شده است. این مساله برای روسیه بسیار مهم است.

رئیس مرکز دیدگاههای راهبردی روسیه و جهان اسلام، با بیان اینکه ایران، روسیه و ترکیه بازیگر مسئول در منطقه قفقاز جنوبی هستند، اظهار داشت: از نظر عملی این کشورها باتوجه به فرمت مذاکرات آستانه می توانند همکاری کنند و مذاکرات سه کشور در چنین چارچوبی سودمند خواهد بود.

تحمیل فرمت گروه مینسک به روسیه

سلطانف معتقد است که آمریکا در سال ۱۹۹۴ که روسیه همانند بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ترکیه ضعیف بود فرمت گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را به این کشور تحمیل کرد.

وی افزود: در آن زمان آمریکا که از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رقیب ژئوپلیتیکی خود فارغ شده بود خود را همه کاره جهان می دانست و هر کاری که می خواست و به نفع خود می دانست انجام می داد و به دیدگاههای هیچ کشوری توجه نمی کرد.

کارشناس روس گفت: در زمان حاضر مساله این است که چگونه باید فرمت مینسک را تغییر داد. موضوع این است که موازنه قوا به گونه ای باشد تا ایده تغییر فرمت گروه مینسک تحقق بیابد و شرایط برای حل مناقشه قره باغ که ایران و روسیه و ترکیه علاقه مند به آن هستند، فراهم شود.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هفته گذشته در چارچوب تلاش های ایران برای میانجی گری در مساله قره باغ و تبیین طرح تهران برای پایان جنگ و خونریزی در این منطقه به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه سفر کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه هفته چاری با تبیین اهداف سفر منطقه‌ای معاون سیاسی وزارت خارجه و طرح ایران برای صلح در قره باغ، اظهار داشت:عراقچی با طرحی که در کشورمان درباره آن بحث شده و مورد تایید مراجع ذی ربط قرار گرفته بود، به این سفر رفت و پس از آن که از منطقه مرزی بازدید کرد، در باکو با مقامات مختلف به ویژه با رئیس جمهور؛ در روسیه با مقامات وزارت خارجه این کشور، در ایروان با مقامات مختلف به ویژه نخست وزیر ارمنستان و در ترکیه با همتای خود مذاکرات بسیار خوبی داشت و طرح ایران را ارائه کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از نکات مهم طرح کشورمان این است که فقط مربوط به آتش بس موقت نیست، بلکه حرکت به سمت حل و فصل درگیری‌ها براساس چارچوبی است که با اعلام تعهد دو طرف به مجموعه‌ای از اصول آغاز می‌شود و بعد با اقداماتی به ویژه خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق اشغالی ادامه می‌یابد.

وی تضمین حقوق مردم، ایجاد راه‌های ارتباطی، نظارت کشورهای منطقه بر روند اجرای طرح و مسائلی از این قبیل را از دیگر از اجزای طرح صلح جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در منطقه قره باغ برشمرد و گفت: منتظریم که مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز دوستان روس و ترک ما، دیدگاه شان را درباره این طرح ارائه دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا