آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

چند فرهنگ گرایی و اسلام مدل آذربایجانی

ادعای مضحک مبلّغ نورچی در جمهوری آذربایجان: «حضرت محمد (ص) دولت شهر مدینه را به همراه یهودیان تاسیس کرد»!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الشاد میری که از پرورش یافتگان فرقه نورچی ترکیه در جمهوری آذربایجان است و در رسانه های جمهوری آذربایجان به عنوان کارشناس دین افکار التقاطی و انحرافی را تبلیغ می کند، مدعی شد که حضرت محمد (ص) دولت شهر مدینه را به همراه یهودیان تاسیس کرده بود و در جمله 21 سند مدینه نیز “امت واحده” بودن با یهودیان ذکر شده است.
الشاد میری در تفسیری التقاطی از آیه 51 سوره مائده مبنی بر توصیه قرآن کریم به مومنان که “یهود و نصاری را دوست خود قرار ندهید”، گفت:« باید از منظری گسترده به این موضوع توجه شود. این موضوع نباید یهودستیزی یا دشمنی با مسیحیت تلقی شود. زیرا، فقط منصوبان این دو دین در دنیا زندگی نمی کنند و غیرمسلمان بودن به معنای دشمن مسلمان بودن نیست. آخرین پیامبر ما، حضرت محمد (ص) نیز دولت شهر مدینه را به همراه یهودیان تشکیل داد. حتی در وثیقه مدینه در جمله 21، امت واحده بودن با یهودیان هم ذکر شده است.»

الشاد میری افزود: « در حالی که در آیه 221 سوره بقره، ازدواج با مشرکان ممنوع شده است، در آیه 5 سوره مائده، ازدواج با اهل کتاب هیچ مشکلی ندارد. حتی حضرت محمد (ص) دو همسر یهودی داشت. دو همسر یهودی پیامبر، یکی ریحانه و دیگری سفیه بودند. همچنین پیامبر با ماریه قبطیه از مصر هم ازدواج کرد. یعنی پیامبر هم همسر یهودی و هم همسر مسیحی داشت. آیا پیامبر به رغم زندگی با این همسرانش، هر حرفی را با همسران عرب خود مطرح می کرد، از اینها پنهان می کرد؟ استغفرالله مگر پیامبر نژادپرست بود؟ خداوند در آیه 13 سوره حجرات تنها معیار برتری را تقوی دانسته است. وقتی به تاریخ اسلام هم نگاه می کنیم می بینیم که صحابه ای مثل عثمان و طلحه هم با زنان یهودی ازدواج کرده بودند. پس، منظور از یهودی و نصاری و بنی اسراییل در قرآن چیست؟ این ها پشت پرده تاریخ است. در آیه 51 سوریه مائده، یهودی و نصاری که دوست قرار ندادن آنها توصیه شده، با “ال” آمده است. یعنی معرفه است. یعنی منظورش همه یهودی ها و مسیحی ها نیست، بلکه یهودی ها و مسیحی های مشخصی مدنظر بوده است. در سایر جاهای قرآن یهود و نصاری بدون “ال” ذکر شده است. آیات قرآن یکدیگر را توضیح می دهند. در آیه 57 سوره مائده نیز یهود و نصاری که در آیه 51 دوستی با آنها منع شده است، توضیح داده شده اند. یعنی شما نباید اهل کتابی که دین شما را مسخره و بازیچه قلمداد می کنند و کسانی که حق را کتمان می کنند، دوست خود قرار دهید. دوست ندانستن هم به معنای قطع رابطه نیست، بلکه به معنای این است که محرم اسرار خود ندانید. یعنی آنها را متحد نظامی ندانید. »
الشاد میری در بخش دیگری از سخنانش در توضیح انحرافی از “اولیاء الله” به منظور نفی عقاید شیعی و رد توسل و شفاعت بزرگان و اولیاء الله گفت: « کسانی که میان خود و خداوند هیچ واسطه ای قرار نمی دهند، اولیاء خداوند هستند، اما کسانی که میان خود و خداوند واسطه قرار می دهند، رابطه شان با خداوند قطع می شود. متاسفانه اعضای گروهک ویژه ای تحت عنوان “محبان خداوند” معین شده اند. گویی کسانی که آنها را معین کرده اند خودشان را دوستان خداوند می دانند و آنها هم آن   ” گروه ویژه” (اهل بیت عصمت و طهارت) را تعیین کرده اند!!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا