آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومی

«پیمان امنیت جمعی» در تنش‌ مرزی ارمنستان و آذربایجان مداخله نمی‌کند

«استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان «پیمان امنیت جمعی» که مقر آن مسکو است، اعلام کرد که این سازمان درباره تنش‌های مرزی ارمنستان با جمهوری آذربایجان دخالت نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان، «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان «پیمان امنیت جمعی» اعلام کرد که این سازمان درباره تنش‌ها در جنوب ارمنستان (با جمهوری آذربایجان) دخالت نمی‌کند.

به گفته این ژنرال اهل کشور بلاروس، تنش‌ها در جنوب ارمنستان که به دلیل ایجاد مرز جدید زیاد شده است، یک «اتفاق در مرز» است و مشمول تعهدات دفاع جمعی سازمان «پیمان امنیت دسته‌جمعی» نیست.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی که مقر آن مسکو است، به خبرنگاران گفت: «باید این را متوجه باشید که از ظرفیت پیمان امنیت دسته‌جمعی تنها در صورت مواجهه (یک کشور عضو این سازمان) با تهاجم و تجاوز نظامی استفاده می‌شود».

استانیسلاو زاس ادامه داد: «در اینجا (میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان) ما شاهد اتفاق مرزی هستیم. خدا را شکر که هیچ تلفاتی نداشت و هیچ تیراندازی صورت نگرفت. این یک اتفاق در مرز است و باید به آن پرداخته شود و ما از حل این موضوع از راه ابزارهای مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم».

وی گفت: «واقعیت این است که ما نمی‌توانیم بگوییم که وضعیت (موجود بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان) در حال وخیم شدن است. هنوز کارهای زیادی در موضوع مرز و پرداختن به همه مسائل اختلافی باقی است اما آنها باید در میز مذاکره این اختلافات را حل کنند».

به گفته دبیرکل این سازمان دفاعی مستقر در مسکو، پیمان امنیت دسته‌جمعی به درخواست ارمنستان جلسه مشورتی در خصوص وضعیت مناطق مرزی این کشور برگزار کرد.

استانیسلاو زاس افزود: «این مشورت‌ها در سطح وزرای دفاع  و دبیر شورای امنیت (کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی) برگزار شد. من با وزرای دفاع و خارجه ارمنستان تماس‌هایی داشتم و ما درباره اوضاع صحبت کردیم».

به گفته او، سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی به صورت مداوم در حال رصد اوضاع در جنوب ارمنستان است و «اطلاعات ضروری از سوی بسیاری از منابع شامل ارمنستان و نیروهای حافظ صلح روسیه دریافت می‌کند».

دبیرکل این سازمان در صحبت‌های خود به گزارش‌های دریافتی از نیروهای حافظ صلح روسیه اشاره کرد؛ نیروهایی که به دنبال توافق آتش‌بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در مرز دو کشور مستقر شده‌اند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا