آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

پشت پرده اهمیت انتخابات ترکیه برای جمهوری آذربایجان

دلیل اصلی نگرانی جمهوری آذربایجان از انتخابات ترکیه این است که چنانچه حزب رقیب اردوغان در انتخابات ماه مه پیروز شوند، اولا الویت های سیاست خارجی ترکیه تغییر کند و ثانیا روابط ترکیه و آذربایجان تغییر کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، هیچ کشوری به اندازه جمهوری اذربایجان، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه را دنبال نمی کند اما ماجرا چیست؟

پیوندهای زبانی، قومی و فرهنگی از ویژگی هایی است که سبب شده ترکیه و جمهوری آذربایجان خود را به مثابه «دو دولت، یک ملت توصیف نمایند.

ترکیه با حمایت های بی سابقه خود در خلال جنگ دوم قره باغ از جمهوری آذربایجان، توانست نقشی موثر ایفا کند، البته ماجرا به همین جا ختم نشد و اتحاد سیاسی نظامی این دو کشور در تابستان ۲۰۲۱ رسمیت یافت.‌ اکنون که جمهوری آذربایجان باید از تلاش‌های پیگیر ایران برای تأثیرگذاری بر سیاست خود و تلاش‌های روسیه برای حفظ اهرم‌ها در منطقه از طریق حضور نظامی‌اش در قره‌باغ جلوگیری کند، عامل ترکیه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گفتنی است رییس جمهور ترکیه هم اکنون در باکو به مثابه شخصیت اصلی حمایتگری از این کشور شناخته می شود. در طول جنگ اول قره باغ در دهه ۱۹۹۰ باکو از چنین حمایتی برخوردار نبود.

علت نگرانی باکو از انتخابات ترکیه

دلیل اصلی نگرانی جمهوری آذربایجان از انتخابات ترکیه این است که چنانچه حزب رقیب اردوغان در انتخابات ماه مه پیروز شوند، اولا الویت های سیاست خارجی ترکیه تغییر کند و ثانیا روابط ترکیه و آذربایجان تغییر کند.

از جمله نگرانی‌های خاص، اظهارات مناقشه‌ آمیز اونال چویکوز، معاون رئیس روابط خارجی حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری‌ خواه خلق در مورد جمهوری آذربایجان در جریان جنگ ۲۰۲۰ قره‌باغ، و حضور احزاب لیبرال، که از کشور همسایه حمایت نمی‌کنند، در ائتلاف ملی مخالفان است. مشخص است که باکو، اردوغان را بر بلاتکلیفی ترجیح می دهد.

اما نبی‌اوغلو گفت که رهبران اپوزیسیون ترکیه، مانند مرال آ‌کشنر، «آذربایجان را کمتر دوست ندارند». او گفت که سنان اوغان، نامزد ملی‌گرای ریاست‌جمهوری، آذری‌ تباری است که از همان دانشگاهی در مسکو فارغ‌ التحصیل شده است که علی‌اف در آنجا تحصیل کرده است و روابط بسیار خوبی با دولت آذربایجان دارد.

در عین حال، نبی‌اوغلو گفت که حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون، «حتی یک درصد از آنچه را که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه فعلی در جبهه سیاست خارجی انجام داده است، انجام نخواهد داد.»

روز ۱۶ مارس، سلطان‌ الدین اکبر، کارشناس امنیتی، گفت که جمهوری آذربایجان طرفدار تداوم نظام کنونی روابط با ترکیه «در این برهه حساس» است. او گفت که در صورت پیروزی اپوزیسیون، در مورد سیاست خارجی ترکیه «ابهام» وجود خواهد داشت زیرا نیروهای چپ در اتحاد مخالفان، آماده حمایت از جمهوری آذربایجان نیستند.

ناطق جعفرلی، دبیر اجرایی حزب اپوزیسیون جمهوری‌ خواهان جایگزین، در ۱۶ مارس گفت که در صورتی که ائتلاف ملی مخالفان در انتخابات ماه مه پیروز شود، دولت ترکیه حداقل در چند سال آینده مسائل داخلی را در اولویت قرار خواهد داد. او گمان می‌کند که این کشور مشغول انجام اصلاحات در قانون اساسی، بازگشت به حکومت پارلمانی و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خواهد بود.

جعفرلی گفت: حتی اگر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، پارلمان را به مخالفان واگذار خواهد کرد، که این امر در سیاست‌های داخلی مشکلاتی ایجاد می‌کند و سیاست خارجی ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته او، باکو باید اتحاد خود را با کشورهای دیگر مانند اسرائیل و بریتانیا تقویت کند و روابط خود را با اتحادیه اروپا استحکام ببخشد.

با این حال، عیسی قمبر، رئیس سابق حزب اپوزیسیون مساوات، در ۲۴ مارس گفت که روابط جمهوری آذربایجان و ترکیه چنان ریشه‌دار است که به احزاب یا اشخاص وابسته نیست.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا