آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقفقاز جنوبی

اعلام حمایت روسیه از عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه 

وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام حمایت از عادی سازی روابط ارمنستان با ترکیه، از استقبال روسیه برای بازسازی قفقاز جنوبی پس از جنگ خبر داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از عادی سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کند.

لاوروف در نشست خبری با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفت: روند عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان با حمایت روسیه آغاز شده است.

وی افزود: «ما از تلاش‌ها برای رفع انسداد مسیرهای حمل و نقل و ارتباطات استقبال و از بازسازی قفقاز جنوبی پس از جنگ استقبال می کنیم.»

لاوروف همچنین به کشورهای خارج از منطقه قفقاز هشدار داد که در فرآیندهای مشخص شده در توافقات سه جانبه منعقد شده بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد همه موضوعات که همچنان مبنای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است، مداخله نکنند.

لاوروف تاکید کرد که روسیه طرفدار تعمیق همکاری بین کشورهای واقع در منطقه قفقاز است.

چاووش اوغلو نیز در این نشست خبری مشترک گفت: «ما به رایزنی در این زمینه از جمله با روسیه ادامه خواهیم داد.»

در همین حال ارمنستان اعلام کرده که تلاش ها برای بازکردن منطقه «ایست بازرسی مارگارا» در مرز ترکیه و ارمنستان ادامه دارد. «رستم باداسیان» از مقامات دولت ارمنستان، گفت: «وزارت دادگستری با همکاری سایر نهادهای دولتی تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که رویه های گمرکی در آن گذرگاه مرزی برقرار است و به درستی اجرا می‌شود.»

گفتنی است، روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شده؛ جنایاتی که ارمنستان اصرار دارد نسل‌کشی است اما در مقابل، ترکیه به شدت برچسب نسل‌کشی را رد می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا