آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

پاشینیان: باکو فرصت تاریخی برای «صلح» را تضعیف نکند

 نخست وزیر ارمنستان ضمن هشدار درباره بحران انسانی قره باغ در پی تداوم انسداد گذرگاه لاچین، اعلام کرد: ایروان از باکو می‌خواهد از انجام اقدام‌های تضعیف کننده فرصت تاریخی برای صلح خودداری کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جلسه کابینه گفت: ارمنستان به نوبه خود به برنامه صلح با جمهوری آذربایجان پایبند است و از باکو می‌خواهد از برداشتن گام‌های از بین برنده فرصت تاریخی برای ایجاد صلح خودداری کند.

وی بهترین راه حل در این شرایط را رفع انسداد غیرقانونی گذرگاه لاچین و شروع گفتگوی باکو- خانکندی در چارچوب یک ساز و کار بین‌المللی عنوان کرد.

پاشینیان اعلام کرد: دولت ارمنستان روز ۲۶ ژوئیه تصمیم به ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره باغ گرفت اما ۱۹ کامیون حامل غذا و دارو در یک روستا در نزدیکی گذرگاه لاچین سرگردان مانده‌ اند.

وی با اشاره به اینکه این کامیون‌ها حامل بیش از ۳۶۰ تن کمک‌های غذایی و دارویی هستند، افزود: محتوای آنها از سوی دیپلمات‌های خارجی معتبر در ارمنستان تایید شده و می‌تواند دوباره در هر لحظه‌ای با بررسی کامیون‌ها مورد تایید قرار گیرد.

نخست وزیر ارمنستان اظهار کرد: جلوگیری از حرکت کاروان کمک‌های بشردوستانه بیشتر این نگرانی را ایجاد می‌کند که آذربایجان می‌خواهد یک نسل کشی علیه ارامنه قره‌باغ راه بیاندازد.

به عقیده پاشینیان، در محافل کارشناسی بین‌المللی نظراتی مطرح می‌شود که سیاست جمهوری آذربایجان در قبال ایجاد بحران انسانی در قره باغ در نتیجه انسداد غیرقانونی گذرگاه لاچین می‌تواند از منظر کنوانسیون نسل کشی ۹ دسامبر ۱۹۴۸ سازمان ملل بررسی شود.

پاشینیان بحران انسانی ناشی از انسداد گذرگاه لاچین را در حدی دانست که مستلزم ارزیابی بین‌المللی است، «به ویژه زمانی که جمهوری آذربایجان هنوز احکام ۲۲ فوریه و ۶ ژوئیه دیوان کیفری بین‌المللی برای تضمین تردد افراد، کالاها و خودروها از طریق این گذرگاه را اجرا نمی‌کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا