آذربایجاناخبارعمومی

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان: سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در آذربایجان ۱۵ میلیارد دلار است

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: مجموع سرمایه گذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اقتصاد جمهوری آذربایجان ۱۵ میلیارد دلار است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان، « شاهین مصطفی اف» روز چهارشنبه ، روز چهارشنبه در دیدار با هیات پارلمان اروپا افزود: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ شرکت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اقتصاد جمهوری آذربایجان فعال هستند.
وی سفرهای متقابل مقامات عالیرتبه در گسترش همکاری های این کشور و اتحادیه اروپا موثر خواند و اظهارداشت : الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در ۱۰ سال اخیر شش سفر به اتحادیه اروپا داشته و مقامات بلندپایه این اتحادیه نیز از باکو دیدار کردند.
وی، با اشاره به توسعه همکاری های جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در حوزه های انرژی ، حمل و نقل و بازرگانی این اتحادیه را شریک عمده بازرگانی کشورش عنوان کرد.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، همچنین ابراز امیدواری کرد؛همایش ا قتصادی آتی این کشور و اتحادیه اروپا در گسترش همکاری میان محافل کاری دو طرف موثر شود.
مصطفی اف، همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در حوزه های انرژی و حمل و نقل را بسیار مهم عنوان کرد و با اشاره به اینکه بندر بین المللی بازرگانی الت، در حومه باکو در آینده نزدیک مور د بهره برداری قرار خواهد گرفت گفت : تحقق این طرح امکانات گسترده برای همکاری های متقابل فراهم خواهد کرد.
وی همچنین اظهار داشت : راه اندازی خط ریلی باکو – تفلیس – قارص موجب افزایش ظرفیت های حمل و نقل جمهوری آذربایجان شده و جمهوری آذربایجان همچنین با مشارکت فعال در طرح های انرژی دالان گازی جنوب و انتقال نفت خود از طریق خط لوله باکو – تفلیس – جیهان در تامین امنیت انرژی اروپا نقش مهم دارد.
در این دیدار همچنین در باره موافقتنامه ایجاد منطقه مشترک هواپیمایی اروپا شامل توسعه حمل و نقل ترانزیتی با اتحادیه اروپا ، گردشگری و تامین امنیت و افزایش قابلیت رقابت در این حوزه ها تبادل نظر شد.
« صیاد کریم » رئیس کمیته پارلمانی همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا نیز گفت : علاقه متقابل برای توسعه روابط وجود دارد.
روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۱ میلادی برقرار شده و در سال ۱۹۹۶ میلادی میان طرفین توافقنامه همکاری شامل حوزه های سیاسی ، بازرگانی ، سرمایه گذاری ، قانون گذاری ، علمی و فرهنگی امضا شده است.
جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۴ میلادی به برنامه سیاست همسایگی اروپا و در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز به برنامه همکاری شرق اتحادیه اروپا شامل توسعه روابط این اتحادیه با چند کشور تازه استقلال یافته از شوروی سابق ، پیوست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا