آذربایجاناخبارروسیه

واکنش متفاوت محافل سیاسی جمهوری آذربایجان به تحرکات نظامی روسیه در قفقاز جنوبی

 محافل سیاسی جمهوری آذربایجان نسبت به اخبار منتشرشده مبنی بر تصمیم روسیه برای تقویت حضور نظامی خود در قفقاز جنوبی واکنش های متفاوتی نشان دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ؛ روزنامه ˈینی مساواتˈ چاپ باکو در شماره اخیر خود نوشت که روسیه در نظر دارد در سال 2014میلادی بیش از یک هزار و 500 قبضه سلاح های متعارف و تجهیزات نظامی از جمله 20 فروند کشتی و موشک انداز، زیردریایی های ˈرستو دونˈ و ˈنووروسیسکˈ و 50 فروند بالگرد را به ˈدایره نظامی جنوبˈ اعزام کند. این منطقه که موسوم به ˈسی اچ دیˈ است مسؤولیت نظارت بر قفقاز شمالی ، جنوبی و نیز سواحل دریای سیاه را برعهده دارد.

ˈارسطون اروجلوˈ کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پایگاه خبری ˈآخار.آذˈ این اقدام روسیه را نگران کننده خواند و آن را تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان تعبیر کرد.

وی افزایش تجهیزات نظامی هر کشور در مجاورت مرزهای خود را تهدیدی انکار ناپذیر برای کشور همسایه دانست و لزوم توجه به این مساله از سوی کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد.

به عقیده این کارشناس هم اکنون اظهار نظر در مورد حتمی بودن چنین تهدیدی از جانب روسیه مشکل است؛ ولی در عین حال از منظر سیاست های کلی روسیه در رابطه با جمهوری آذربایجان نمی توان این اقدام را مثبت ارزیابی کرد.

به گفته وی شاید روسیه با پیش بینی اقدامات تروریستی احتمالی در قفقاز شمالی اقدام به افزایش تجهیزات جنگی در این منطقه کرده باشد؛ ولی باید توجه داشت که برای حل مسایل داخلی از ارتش استفاده نمی شود.

ˈالچین میرزابیلی ˈ کارشناس سیاسی و معاون امور بین المللی حزب ˈجبهه خلق آذربایجان واحدˈ در مصاحبه با روزنامه ˈاولایلارˈ در این باره گفت: روسیه همواره در صدد تقویت توان نظامی خود در دریای خزر و قفقاز شمالی بوده است.

وی مرتبط دانستن این مساله با جمهوری آذربایجان را درست ندانست، زیرا روسیه پیشتر در قفقاز جنوبی حضور نظامی داشته و تعدادی پایگاه نظامی در ارمنستان احداث کرده است.

وی همچنین ضمن اشاره به حضور روسیه در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در قره باغ ،آبخازیا و اوستیای جنوبی گرجستان، گفت: در حال حاضر پتانسیل روسیه چندان زیاد نیست. به همین دلیل، مسکو نمی تواند سیاست فعالی را برای دفاع از منافع ژئواستراتژیک خود در همه زمینه ها پیش ببرد. اکنون تلاش های روسیه به تحولات اوکراین متمرکز شده است.

به گفته این کارشناس، انتشار اخبار در رابطه با افزایش تجهیزات نظامی روسیه در قفقاز شمالی بخشی از یک جنگ روانی و رسانه ای روسیه به شمار می آید.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا