آذربایجاناخبارعمومیویژه

واکنش امام جماعت «مسجد مشهدی داداش» باکو به فضای سازی منفی رسانه ای و سیاسی علیه حضور کودکان و نوجوانان در مراسم عاشورا در جمهوری آذربایجان

در واکنش به فضاسازی منفی رسانه ای و سیاسی علیه حضور کودکان و نوجوانان در مراسم عاشورا در جمهوری آذربایجان، حاج شاهین حسنلی، امام جماعت «مسجد مشهدی داداش» باکو تاکید کرد : «عزاداری ، مکتب عشق و محبت است. اگر عشق و محبت از دین جدا شود، فقط دستورات خشک باقی می ماند و راه برای تمایل به افراط گرایی باز می شود.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «قفقاز اینفو» حاج شاهین حسنلی گفت : « یکی از راه های مبارزه با افراط گرایی، محبت به اهل بیت (ع) است. در مراسم های عزاداری، مکتب شهادت تبلیغ می شود. در مسجد ما طی ده روز، شهدا یاد شدند و اگر کودکان کم سن وسال نیز با رضایت والدینشان در این مراسم ها شرکت می کنند، این مراسم ها روحیه میهن دوستی را در این کودکان پرورش خواهد داد. در سالروز فاجعه ۲۰ ژانویه نیز والدین دست فرزندانشان را می گیرند و آنها را به خیابان شهدا می برند.»
حاج شاهین حسنلی افزود : « حضور کودکان در این مراسم ها موضوعی عادی است. درباره لباس های کودکان نیز ، دین اسلام حجاب را فقط برای دخترانی که به سن بلوغ رسیده اند، امر کرده است. حجاب داشتن کودکان کم سن و سال واجب نیست. اگر کودکان با رضایت والدینشان در این مراسم ها شرکت می کنند، ما اعتراضی به آن نداریم. صرفا باید بر نحوه برگزاری مراسم کنترل داشت. ریختن خون از بدن حرام است. در جمهوری آذربایجان مراسم های مرثیه خوانی وجود دارد که هیچ خطری ندارند. این، با تحصیل و آموزش نیز هیچ تضادی ندارد. من شخصا به کودکانی که به مسجد می آیند، توجه دارم. آنها از شاگردان زرنگ مدارس هستند. چند تن از شهدایی که در ماه آوریل ( درگیری ماه آوریل ۲۰۱۶ با ارمنستان) شهید شدند، در مسجد ما عبادت می کردند. این مراسم ها، مرحمت را تبلیغ می کنند نه افراط گرایی را. به همین علت، نظر مخالفان این مراسم برای من قابل درک نیست.»
امام جماعت مسجد مشهدی داداش باکو افزود : « عزاداری افراطی نه تنها برای کودکان ، بلکه برای بزرگسالان نیز توصیه نمی شود. باید از زنجیر زدن کودکان جلوگیری کرد. این کار را می توان از طریق آگاهی بخشی نیز انجام داد. در ده ها مسجد کشور ، عزاداری ها افراطی نبوده اند. موارد معدودی بوده که شمار آنها نسبت به سال های قبل خیلی کاهش یافته است. اما، وقتی در اینترنت جستجو می کنید، عکس هایی از سرها و صورت های خونین را می بینید که این عکس ها صرفا برای تحقیر شخصیت امام حسین (ع) منتشر می شوند.»
حاج شاهین حسنلی افزود : « در شرایطی که این مراسم ها با اعتدال برگزار می شوند، هر انسانی می تواند در آن شرکت کند. شرط حضور کودکان نیز رضایت والدینشان است. نمی توان از زور استفاده کرد. درباره شکل عزاداری نیز ، دستور دینی مشخصی وجود ندارد. برخی از افراد ( مخالفان مراسم عزاداری) از دور شاهد هستند. اگر در داخل مساجد در این مراسم ها حضور یابند، خواهند دید که هیچ حرکت افراطی وجود ندارد. اگر والدین، دست کودکان خود را می گیرند و به مراسم عزاداری می برند، در این صورت، هیچ خطری وجود ندارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا