آذربایجاناخبارعمومی

نماینده افراطی مجلس آذربایجان مردم این کشور را بخاطر شرکت در مراسم عزادری حسینی به جهالت و وحشی گری متهم کرد

فاضل مصطفی، نماینده «نورچی» و پان ترکیست افراطی مجلس جمهوری آذربایجان در اهانتی آشکار، مردم این کشور را بخاطر شرکت در مراسم عزاداری حسینی در ایام محرم ، به جهالت و وحشی گری و «تبلیغ ایدئولوژی ایران» متهم کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،فاضل مصطفی در گفتگو با بخش آذری رادیو آزادی آمریکا در مخالفت با برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و حضور کودکان در این مراسم گفت : « نتیجه این ذهنیت آن است که کودکان در مراسم های دینی استثمار می شوند. این، خیلی خجالت آور و موجب روسیاهی است. معنایش این است که ما در جلوگیری از سوق یافتن کودکان به جهالت و خرافات و نادانی ، عاجز هستیم. معنایش این است که نظام آموزشی ما نمی تواند کودکان را پرورش دهد و آنها در کنار «پدران نادان و مادران جاهل» خود در مراسمی که با ویژگی های اسلامی منطبق نیست و صرفا به عنوان عادت برگزار می شود، حضور می یابند و با مشاهده مراسم وحشت و خشونت، دچار تنش های روانی می شوند. تمامی این ها، نشانه سربرآوردن جهالت در کشور است. به همین علت، من طرفدار برخورد جدی با این مساله هستم.»
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت : « باید نهادهای انتظامی گام های جدی بردارند. والدینی که کودکان خود را به این مراسم ها می برند، باید مجازات شوند. حتی ممکن است در این باره به مجلس ملی ، تصویب قانون جدید پیشنهاد شود. ما باید کودکان را به ورزش و تحصیل سوق دهیم. این نوع تنش های کودکان ، مشاهده خون و رفتار خشن با انسان ها و حضورشان در میان داد و فریادهای ساختگی قابل قبول نیست. این مساله موجب ناراحتی کسانی شده است که خود را در جمهوری آذربایجان روشنفکر می دانند. شمار نادان های تحصیل کرده و مدرک دارمان نیز زیاد است که این موضوع را عادی ارزیابی می کنند و آن را اعتقاد تلقی می کنند. پیامبر اسلام خود را با زنجیر نزده است و سر خود را نشکسته است و کودکان را به وحشی گری سوق نداده است. پس چرا راه او را ادامه نمی دهید؟ در قرآن چنین پیامی وجود ندارد که خود را عذاب دهید. »
فاضل مصطفی ( با اشاره به حرکت عزاداران در شهر گنجه) گفت : « آشوب در گنجه را دیدید. کسی نیست که از حسین خان و زیادخان که در زمان اشغال گنجه، از جان خود گذشتند، یادی بکند. اما، کسانی که به مزار آنها سرهم نمی زنند، افسانه می سازند و ایدئولوژی کشورهای همسایه (ایران) را گسترش می دهند. این، تهدیدی برای نظام لائیک جمهوری آذربایجان است. باید علیه این استثمار کودکان ، مجازات جدی درنظر گرفته شود تا هیچ کس جسارت نکند آنها را به این روند جذب کند.»
فاضل مصطفی گفت : « والدین حق ندارند تربیتی را که دلخواهشان است به کودکان بدهند. والدین می توانند کودکان را براساس قاعده اخلاقی کلی جامعه تربیت کنند و نمی توان اجازه داد کودک به فردی بی رحم و قاتل تبدیل شود. مشخصا در این وضعیت گفته می شود که به کودکان شهادت آموخته می شود. نباید به کودکان شهادت آموخت. باید به کودک علم آموخت. وقتی کودک زنجیر زدن و سر شکستن را می بیند، آیا وحشی نخواهد شد و همانند پدر و مادرش ، به فردی جاهل تبدیل نخواهد شد؟ بخش بزرگی از کسانی که در شبکه های اجتماعی برای توجیه این تلاش می کنند، صاحبان تفکر دروغین و عقب ماندگی هستند. با نشان دادن خون و وحشت ، فرق شما با داعش چیست؟ داعش هم اسلام را با چهره قاتل و بی رحم نشان داد و او هم در دستش چاقو داشت و در دست شما هم تیغ است. آیا آنها با کلاشنیکف و شما با زنجیر، کاری مشابه نمی کنید؟ این ، اسلام و ایمان نیست. باید روشنفکران ، جسارت میرزا فتحعلی آخوندوف و میرزا جلیل ( روشفکرمأب های غرب زده قرن نوزده و اوایل قرن بیست) را داشته باشند. دولت آنها را محافظت نمی کرد، اما آنها مردانه و با شایستگی ، در مقابله با گروهک های کور مبارزه می کردند. »
فاضل مصطفی درباره حجاب دختران نیز گفت : « حجاب پوشاندن والدین به دخترانی که به سن ۱۴ سالگی نرسیده اند، قابل قبول نیست. من با حجاب مخالف نیستم. اما، باید شکل ملی برای حجاب یافته شود که تخطی از آن، به معنای تبلیغ ایدئولوژی کشوری دیگر (ایران) تلقی شود. اینکه چادر مشکی کشوری دیگر را در اینجا به چشم ها فرو کنند و آن را به عنوان حجاب معرفی کنند، مجاز نیست. متاسفانه، هنوز به روندهای دینی، توجه جدی نمی شود. در نارداران دیدید که کودک چماق به دست گرفته و به مدرسه فکر نمی کند و به فکر انتقام گرفتن برای (واقعه) ۱۵۰۰ سال پیش است. این کودک به کجا می رود؟ او در مسابقه عقلی با کودک جهان غرب در کجا خواهد بود؟ »

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا