آذربایجاناخبارعمومی

پایگاه اینترنتی ویرتوالاز جمهوری آذربایجان سفیر آمریکا در این کشور را به حمایت از مخالفان دولت متهم نمود

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاز» در مقاله ای، روبرت سکوتا، سفیر آمریکا در باکو را به حمایت از مخالفان دولت جمهوری آذربایجان و تلاش برای جذب جوانان مساجد شیعه به تجمع اعتراض آمیز «شورای ملی مخالفان» متهم کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز؛ پایگاه اینترنتی «ویرتوالاز» با یادآوری وعده دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا مبنی بر دخالت نکردن در اموری که حق آمریکا نیست و خودداری از برکناری حکومت ها به منظور برقراری دموکراسی ، افزوده است : « در ششم ژانویه، روبرت سکوتا اعلام کرده بود که من نماینده رییس جمهور ترامپ هستم و سیاست خارجی او را اجرا خواهم کرد. اما، آیا سخنان و اعمال او برهمدیگر منطبق است؟ او در سوم  آوریل، در معبد بیزانس ( سفارت آمریکا در باکو) با گمراه ترین و تندترین دشمنان الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان دیدار کرده است: سامره آقایوا، دختر تندروی سازمان مخفی «جنبش دی ۱۸ » ، گوزل بایراملی، طرفدار راسخ علی کریملی (رهبر حزب مخالف جبهه خلق)، گلتکین حاجی بیگلو، منتقد حاکمیت که اظهاراتش از حدقه درآمده است ( نماینده پیشین مجلس و مخالف کنونی حاکمیت باکو که به اظهارات تند مشهور است)،  نگار یعقوبلو، همسر سیمور حضی، زندانی سیاسی تندرو و سئوینج حسین اوا، گمراه عضو حزب مساوات. اگر سفیر آمریکا می خواهد از اوضاع سیاسی و وضعیت حقوق بشر مطلع شود، چرا با منفعل ترین جناح مخالفان دیدار می کند؟  پس چرا سفیر آمریکا با  نماینده جنس زیبای طرف مقابل ( نمایندگان زن حاکمیت) دیدار نمی کند؟ چه چیزی مانع از دیدار روبرت سکوتا با بهار مرادوا، نایب رییس مجلس، فاطمه عبدالله زاده، نماینده ریاست جمهوری، دلاره سیدزاده، از مقامات ریاست جمهوری، ژاله علی اوا، غنیره پاشایئوا و عاقیه نخجوانلی، نمایندگان مجلس و سایرین می شود؟  پس چرا بجز سفیر آمریکا، سفرای روسیه، ترکیه، ایران، گرجستان یا قزاقستان با  این تندروها و گمراهان و «کنده کاری نشده ها» دیدار نمی کنند؟ حال آنکه همسایگان (جمهوری) آذربایجان، انگیزه های بیشتری نسبت به آمریکا، برای دیدار با این ها دارند.»
ویرتوالاز افزوده است : « روبرت سکوتا نماینده دونالد ترامپ نیست. بلکه او نماینده «شبه دموکراسی» اوباما – کلینتون و تامین کننده منافع نیروهایی است که تا به امروز اجازه کار به هیات حاکمه جدید کاخ سفید را نداده و در صفحات مطبوعات آمریکا به تبلیغات منفی مشغول است.»
ویرتوالاز با اشاره به اینکه در میان مخالفان سیاسی الهام علی اف، «روحیه سیاسی اعتراضی وجود ندارد و مخالفان صوری، در ته پایگاه اجتماعی ترشیده اند»، افزوده است : « به همین علت، روبرت سکوتا ، بطور غیرمستقیم، اسلام سیاسی را در کشور فعال می سازد. آیا جبهه خلق که بدون خلق مانده است، جز رجوع به پایگاه اجتماعی اسلامگرا چاره دیگری دارد؟ آیا برای  روبرت سکوتا، «جبهه النصره» دوم  یا پاسداران ریشوی انقلاب اسلامی لازم است؟  چرا سفیر آمریکا  با سوق دادن رهبر مخالفان لائیک به سوی اتحاد با اسلامگرایان ، بطور مصنوعی روحیه اعتراضی در مساجد را شعله ور می کند و پایگاه اجتماعی مذهبی را تندروتر می کند؟ چرا حکومت (جمهوری) آذربایجان با بی اعتنایی به  این وقایع تماشا می کند و بر این فعالیت خرابکاران سفیر آمریکا چشم می پوشد؟ سفیر آمریکا در باکو تلاش می کند نه تنها مذهبی ها، بلکه تجزیه طلبان را نیز بیدار کند. نماینده سفارت آمریکا در سفر به زاگاتالا ( منطقه محل سکونت قوم «آوار» در شمال غرب جمهوری آذربایجان) با نمایندگان جنبش تجزیه طلب (تجزیه طلبان آوار) نیز دیدار کرده است.  روبرت سکوتا، آشکارا مناسبات میان واشنگتن و باکو را تخریب می کند.   ریچار مورنینگ استار، سفیر پیشین آمریکا در باکو صرفا به علت تشبیه میدان (جمهوری) آذربایجان به میدان اوکراین، عنصر نامطلوب شناخته شده بود. »
ویرتوالاز با اشاره به برنامه ریزی «شورای ملی مخالفان» در جمهوری آذربایجان برای برگزاری تجمع اعتراض آمیز در باکو  افزوده است : « سفیر آمریکا در باکو، با فرستادن مذهبی های جوان از مساجد شیعه  به میدان اعتراض، ارزش های لائیک (جمهوری) آذربایجان غربگرا را  ویران می سازد.  کدام استدلال لازم است تا رکس تیلرسون ، وزیر خارجه آمریکا ، این سفیر شورشی را فرابخواند؟  تا دیر نشده است، المار محمدیاروف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان باید (به منظور پایان ماموریت روبرت سکوتا) با واشنگتن تماس بگیرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا