آذربایجاناخبارایرانعمومی

همزمان با روز شهریار شب فرهنگی ایرانی ـ آذری در برلین آلمان برگزار می شود

شب فرهنگی ایرانی ـ آذری با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی کشورمان و بخش فرهنگی سفارت جمهوری آذربایجان در شهریورماه سال جاری در برلین برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اشرف غیبتوف، نقاش آذربایجانی مقیم آلمان با حضور در رایزنی فرهنگی ایران با سید علی موجانی، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. اشرف غیبتوف، در این دیدار خواهان آن بود تا امکان برگزاری نمایشگاهی از آثار وی در ایران فراهم شود.

 

با توجه به موقعیت و دسترسی وی و شناختی که در نظام سیاسی و حاکمیتی آذربایجان دارد، رایزن فرهنگی کشورمان به وی پیشنهاد کرد که برای مرحله نخست و همزمان با روز شهریار (۲۷ شهریور)، شب فرهنگی مشترک ایرانی ـ آذری با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و بخش فرهنگی سفارت آذربایجان در آلمان در محل رایزنی فرهنگی کشورمان، برگزار شود.

 

موجانی همچنین تأکید کرد که در این برنامه فرهنگی سه عنصر شعر، موسیقی و نقاشی می‌تواند برای مخاطبانی متنوع عرضه شود.

 

در ادامه این دیدار مقرر شد که اشرف غیبتوف با سفیر آذربایجان در آلمان گفت‌وگو کند و زمینه انجام همکاری‌های دوجانبه را فراهم آورد.

 

به پیشنهاد رایزن فرهنگی کشورمان و در صورت مشارکت طرف آذری، شب شعری نیز با عنوان «از نظامی گنجوی تا شهریار» در حاشیه این شب فرهنگی برگزار خواهد شد تا در آن علاوه بر قرائت اشعار شعرای فارسی‌گوی منطقه آذربایجان، اشعار شعرای فارسی ـ آذری همچون شهریار و فضولی‌بغدادی نیز در این برنامه به مخاطبان آلمانی معرفی شوند. همچنین در حاشیه برنامه نیز اجرای موسیقی مشترک ایران و آذربایجان با دعوت از گروه عاشیق‌های تبریز صورت خواهد پذیرفت و در گالری داخل رایزنی فرهنگی ایران، ۱۰ تابلو از اشرف غیبتوف، هنرمند آذری که اختصاص به جنبه‌های هنر مردمی نقاشی آذربایجان دارد، به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

 

آشنایی با هنرمند آذربایجان

اشرف غیبتوف که دارای درجه علمی و مقام هنری دولت‌های آذربایجان، روسیه و آلمان، است از سال‌های پیش در آلمان و روسیه مقیم بوده و با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنر، نقاشی آذربایجانی و معرفی فرهنگ آن مبادرت می‌کند. وی از نسل ایرانیان مقیم آذربایجان است و علاقه مفرطی به فرهنگ آذری و زبان و ادب آن داشته و معتقد است که بخشی از نقاشی‌های وی به ویژه در خصوص نقاشی‌های فلکور این منطقه، خود گویای پیوستگی و دیرینگی مناسبات فرهنگی میان دو سوی رود ارس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا