آذربایجاناخبارایران

هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران برگزار می‌شود

سید محمد حسین هاشمی از برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران، از روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این سازمان، با اشاره به سوابق دوستی و همکاری‌های فرهنگی خوب بین دو کشور ایران و آذربایجان گفت: ایران با کشور دوست و مسلمان آذربایجان از دیرباز دارای روابط گسترده و پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی بوده و در راستای آن، پس از انقلاب اسلامی ایران بیش از ۳۰ سند فرهنگی در حوزه روابط فرهنگی بین دو دولت به امضاء رسیده است.

وی در خصوص امضای تفاهمنامه و توافقنامه‌های فرهنگی بین دو کشور اظهار کرد: سفر مقامات فرهنگی و امضای اسناد فرهنگی بین ایران و آذربایجان که البته موافقتنامه‌های فرهنگی هم شامل آن می‌شود، منجر به بسط و توسعه روابط فی مابین شده که توانسته تأثیر بسزایی در ایجاد همکاری‌های مشترک بین دو کشور داشته باشد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به جاذبه‌های توریستی و گردشگری ایران و آذربایجان اشاره و تصریح کرد: مشترکات فرهنگی عمیق و ریشه‌دار بین دو کشور می‌تواند به توسعه گردشگری پایدار در هر دو کشور، منجر شود.

وی افزود: طی چهار سال گذشته بیش از هفت بار، رؤسای جمهور دو کشور با یکدیگر ملاقات داشته‌اند که بخشی از آن به امضای یادداشت تفاهمنامه و موافقتنامه‌های فرهنگی، معطوف بوده است و به طور قطع توانسته تأثیر بسزایی در پیشرفت همکاری‌های دو جانبه به ویژه بخش فرهنگی داشته باشد.

هاشمی در ادامه، برگزاری هفته‌های فرهنگی را در توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور مثمرثمر دانست و گفت: برگزاری هفته‌های فرهنگی نشان از تعاملات و ارتباطات گسترده بین ایران و آذربایجان دارد که منجر به آشنایی دو ملت در زمینه دین، زبان و فرهنگ یکدیگر می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هدف از برگزاری هفته‌های فرهنگی را شناخت و درک مشترک دو ملت از یکدیگر دانست و گفت: فرهنگ نقش بسیار عمده‌ای در ارتباطات بین‌الملل ایفا می‌کند و به عنوان مقوله بنیادین در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود.

وی ضمن بیان مطلب فوق، افزود: توسعه همکاری‌های فرهنگی بین ملت‌ها منجر به آشنایی نخبگان، فرهنگیان و شخصیت‌های فرهنگی با یکدیگر می‌شود که در نهایت، تعمیق روابط را به دنبال خواهد داشت.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: اهم برنامه‌هایی که در هفته‌های فرهنگی اجرا می‌شود با دیگر رویدادهای فرهنگی متفاوت است چراکه در آن از تمامی حوزه‌های هنری و فرهنگی چون کتاب، فیلم، موسیقی، تئاتر، صنایع دستی، غذاهای سنتی و … بهره گرفته می‌شود.

سفر وزیر فرهنگ آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران

وی با اشاره به سفر وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران گفت: وزیر فرهنگ آذربایجان به همراه هیأتی متشکل از ۶۰ تن از هنرمندان برجسته این کشور روز یکشنبه، ۱۱ تیرماه به تهران می‌آیند و به مدت شش روز به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشورمان، حضور دارند.

هاشمی افزود: این هیأت فرهنگی و در رأس آن وزیر فرهنگ آذربایجان در نخستین روز از برنامه سفر خود به کشورمان با صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و احمدی‌پور، رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، دیدار دارند.

وی در ادامه سخنان خود، بازدید وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان از کتابخانه ملی و ملاقات با بروجردی، رییس این کتابخانه را از جمله برنامه‌های دومین روز از برنامه سفر این هیأت فرهنگی به کشورمان برشمرد.

۱۳ تیرماه؛ آیین افتتاحیه رسمی هفته فرهنگی آذربایجان در تالار وحدت تهران

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به افتتاح نمایشگاهی از آثار هنرمندان آذری در تهران اشاره کرد و افزود: نمایشگاه عکس «آذربایجان امروز» با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان طی روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه در فرهنگستان هنر، افتتاح می‌شود و به مدت یک هفته ویژه عموم علاقه‌مندان دایر خواهد بود.

هاشمی به برگزاری هفته فیلم آذربایجان در تهران اشاره و تصریح کرد: هفته فیلم آذربایجان، ۱۳ تیرماه ساعت ۱۷ با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان و برخی از عوامل سازنده فیلم‌های منتخب این کشور در فرهنگسرای ارسباران افتتاح می‌شود.

وی افزود: در این رویداد فرهنگی، تعداد ۵ اثر سینمایی منتخب آذربایجان همراه با زیرنویس فارسی شامل «نبات»، «خاطره‌های نیمه تمام»، «بوته»، «بیابانی» و «درس» نمایش داده می‌شود.

هاشمی تأکید کرد: آیین افتتاحیه رسمی هفته فرهنگی آذربایجان در ایران طی روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه ساعت ۱۹:۳۰ با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان، صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تالار وحدت، برگزار می‌شود.

وی اجرای سرود ملی، تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، پخش کلیپی از دستاوردهای فرهنگی آذربایجان و همچنین، اجرای موسیقی توسط ارکستر ملی آذربایجان از جمله برنامه‌های آیین افتتاحیه رسمی هفته فرهنگی آذربایجان در ایران، نام برد.

اجرای موسیقی ارکستر ملی آذربایجان در اصفهان

هاشمی به اجرای موسیقی ارکستر ملی آذربایجان در اصفهان اشاره کرد و گفت: ارکستر ملی آذربایجان روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان در تالار فرشچیان استان اصفهان به اجرای برنامه هنری می‌پردازند.

وی همچنین، افزود: تئاتر کمدی موزیکال «زن و شوهر» اثری از تئاتر ملی موزیکال جمهوری آذربایجان ۱۶ و ۱۷ تیرماه در تالار هنر تهران نمایش داده می‌شود. ناگفته نماند که پیش از این، این اثر نمایشی در جشنواره بین‌المللی فجر جمهوری اسلامی ایران در شهر تبریز با موفقیت به نمایش گذاشته شده است.

هاشمی یادآور شد: این هیأت آذری پیش از بازگشت به کشور خود از مراکز تاریخی و فرهنگی اصفهان و اردبیل، بازدید خواهند داشت.

وی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: هفته فرهنگی آذربایجان در ایران به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و نهادهای ذیربط کشورمان، برگزار می‌شود که امید است نقطه عطفی در توسعه روابط فرهنگی دو کشور، باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا