آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

نمايش اقتدار ايران دركناره‌های ارس

پس از اشغال بخشی از خاك ارمنستان توسط جمهوری آذربايجان، ايران با خطر محدودسازی بخشی از مرزهای خود مواجه شده كه هزاران سال از آن برای ارتباط با اروپا بهره می برد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اين رزمایش پس از وقوع تنش‌های جديد ميان ايروان و باكو واجد ويژگی هايی است كه توجه بسياری از تحليلگران را به خود جلب كرده است.
برای نخستين مرتبه نصب پل شناور به ‌منظور تردد نيرو و تجهيزات روی رودخانه ارس تمرين شد

«رزمايش اقتدار نيروي زميني سپاه پاسخ قاطعانه به هرگونه تهديد و مداخلات كشورها و رژيم‌هاي فرامنطقه‌اي است.» اين عباراتي است كه سفير ايران در جمهوري آذربايجان از آن استفاده مي‌كند تا تصويري از رزمايش اخير سپاه در منطقه ارس ارايه كند. رزمايشي با شعار «ايران مقتدر» كه از روز دوشنبه به مدت 3 روز آغاز شده و قرار است تا روز چهارشنبه ادامه پيدا كند. مرحله اصلي اين رزمايش صبح روز دوشنبه با حضور سرلشكر حسين سلامي فرمانده‌ كل سپاه و جمعي از فرماندهان ارشد سپاه در منطقه ارس آغاز شد و براي نخستين مرتبه نصب پل شناور به‌ منظور تردد نيرو و تجهيزات روي رودخانه تمرين شد. در كنار اين گزاره، عمليات هلي‌برن، چتربازي، عمليات تاخت شبانه، عمليات رزمي بالگردها، عمليات پهپادهاي رزمي و انتحاري و همچنين احداث پل روي رودخانه ارس، تصرف و كنترل جاده‌هاي مواصلاتي و تصرف ارتفاعات و تخريب هجومي از ديگر تمرين‌هايي بودند كه در اين همايش به آنها پرداخته شد. اين همايش پس از وقوع تنش‌هاي جديد ميان ايروان و باكو واجد ويژگي‌هايي است كه توجه بسياري از تحليلگران را به خود جلب كرده است.

پس از اشغال بخشي از خاك ارمنستان توسط جمهوري آذربايجان، ايران با خطر محدودسازي بخشي از مرزهاي خود مواجه شده كه هزاران سال از آن براي ارتباط با اروپا بهره مي‌برد. ابراهيم رييسي در جريان ديدار هفته گذشته خود با الهام علي‌اف رييس‌جمهوري آذربايجان اعلام كرده بود، ايران هيچ تغييري را در مرزهاي خود و مرزهاي كشورهاي منطقه نخواهد پذيرفت و با هرگونه تغيير در اين زمينه مقابله خواهد كرد. از زمان آغاز جنگ قره‌باغ ميان ارمنستان و آذربايجان اين سومين رزمايشي است كه ايران در اين منطقه برگزار مي‌كند تا تعادل در اين منطقه برقرار شود. روز گذشته و در دومين روز همايش بازخوردها به برگزاري اين همايش ابعاد و زواياي وسيعي پيدا كرد؛ در شرايطي كه هنوز واكنش رسمي از سوي مقامان تركيه‌اي، آذربايجاني و روسي منتشر نشده، سيد‌عباس موسوي سفير كشورمان در باكو درخصوص رزمايش اقتدار نيروي زميني سپاه در توييتي نوشت: «پيام روشن رزمايش اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران براي كشورهاي همسايه صلح، دوستي و تحكيم امنيت پايدار و براي دشمنان اعلام آمادگي براي دفاع از مرزهاي كشور و پاسخ قاطعانه به هرگونه تهديد و مداخلات كشورها و رژيم‌هاي فرامنطقه‌اي است.» در همين خصوص واردان وسكانيان، بي‌بي‌سي به نقل از كارشناس ارمني مسائل ايران، به وبسايت ارمني نيوز آورده است كه پيام ژئوپليتيكي رزمايش بزرگ نظامي ايران «كاهش اشتها براي اتحاد آذربايجان و تركيه، ازجمله عليه استان سيونيك در جنوب ارمنستان» است. وي افزود: «با توجه به تصميم اخير اتحاديه اروپا براي اعزام هيات ناظر اين اتحاديه به مرز ارمنستان با آذربايجان، رزمايش ايران پيامي هم براي ارمنستان دارد.» آقاي وسكانيان گفته است كه جمهوري آذربايجان در حال ساخت شبكه‌اي از فرودگاه‌ها در سرزمين‌هايي است كه در جنگ سال ۲۰۲۰ با ارمنستان به دست آورده كه به گفته او «مي‌تواند عليه ايران، ارمنستان و روسيه به كار گرفته شود.» اين كارشناس ارمني اظهار داشته است كه اين فرودگاه‌ها صرفا كاربرد نظامي دارند و اسراييل و كشورهاي عضو پيمان ناتو مي‌توانند از آنها عليه ايران، ارمنستان و روسيه استفاده كنند.

وي اظهار داشته است كه «ايران برای هر سناريوی احتمالی» آماده می شود. در كنار اين اظهارنظرها بايد ديد واكنش كشورهايی چون روسيه، تركيه و جمهوری آذربايجان به اين همايش طی روزهای آينده چه خواهد بود. علاوه بر اين، در اين رزمايش يگان‌ها و رسته‌های تخصصی نيروی زمينی سپاه سناريوهای امنيتی و دفاعی را به ‌صورت تركيبی تمرين خواهند كرد.

سيدمحمد طاهری خبرنگار اعزامی تسنيم به منطقه ارس، در توضيحات رزمايش گفت: از آغاز جنگ قره‌باغ سه رزمايش در اين منطقه برگزار شده است اما وسعت جغرافيايی اين رزمايش تمام نوار مرزی استان‌های اردبيل و آذربايجان شرقی را در بر می گيرد درحالی كه رزمايش‌های قبلی در وسعت جغرافيايی كمتر بود. وی افزود: حجم نيرو و تجهيزات گسترده‌تر از رزمايش قبلی است؛ همچنين برای اولين‌بار نصب پل شناور به‌ روی ارس برای انتقال تجهيزات و نيرو صورت می پذيرد و احتمالا طی روزهای آينده اين پل نصب می شود و تمرين انتقال تجهيزات انجام می شود. سناريوهای دفاعی و امنيتی توامان انجام مي‌شود. اين رزمايش در حالي ‌برگزار مي‌شود كه هفته گذشته آقاي رييسي و رييس‌جمهور آذربايجان الهام علي‌اف ديداري داشتند و گفتند جمهوری اسلامی هيچ تغييری در مرزها و ژئوپليتيك منطقه قبول نمی كند و در صورتی كه اين اتفاق بيفتد با قدرت پاسخ می دهد و بايد ديد بعد اين رزمايش موضع كشورهای منطقه چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا