آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

خواسته های جدید باکو و ایروان از یکدیگر در آستانه استقرار ناظران اروپایی در مرزها

در آستانه استقرار ناظران اروپایی بین مرزهای باکو و ایروان، ارمنستان درباره سرنوشت مفقودان این کشور در جنگ قره باغ و جمهوری آذربایجان نیز برای دریافت نقشه های اراضی مین گذاری شده درخواست هایی مطرح کردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه از باکو خواست درباره سرنوشت مفقودان این کشور در نبرد قره باغ همکاری کند و از سوی دیگر باکو خواستار دریافت نقشه‌های دقیق اراضی مین گذاری شده از سوی ارمنستان است.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در توییتی به موضوع مفقودان جنگی ارمنستانی پرداخت.

پاشینیان در این توییت نوشت: «۷۷۷ ارمنستانی در جنگ اول قره باغ، ۲۱۷ نفر در جنگ دوم و ۲۹ ارمنستانی در تجاوز اخیر جمهوری آذربایجان به ارمنستان مفقود شده‌ اند. امیدواریم جمهوری آذربایجان برای روشن شدن سرنوشت هموطنان مان همکاری کند.»

در تحولی دیگر، «چنگیز عسگر اف» نایب رئیس دیوان عالی جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه گفت که ارمنستان باید مکان‌های مین‌گذاری شده توسط خود را طبق ماده ۸۱ حقوق بشردوستانه بین‌المللی نشان دهد.

عسگر اف گفت که این مین‌ها باید خنثی شوند تا امنیت غیرنظامیان جمهوری آذربایجان تضمین شود.

وی افزود: عملیات پاکسازی مین با مشکلاتی همراه است، زیرا ارمنستان نقشه دقیقی از میادین مین ارائه نکرده و دقت نقشه‌های مین ارائه شده بسیار پایین است.

شورای اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که ۴۰ ناظر این اتحادیه در امتداد مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان مستقر خواهند شد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» اتحادیه اروپا در بیانیه‌ ای اعلام کرد که این تصمیم با هدف تسهیل در برقراری صلح و امنیت در منطقه، و تحدید مرزهای بین‌المللی بین دو کشور همسایه است.

این ماموریت نظارتی در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو ماه طول می‌کشد.این تصمیم پس از درگیری‌های مرگبار در ماه سپتامبر در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گرفته شد.

شورای اروپا در بیانیه‌ای در اوایل این ماه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تعهد خود را به منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه «آلماآتا» تایید کردند که از طریق آن هر دو تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. روسیه بارها به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کرده و اخیرا نیز حضور نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی را بین مرزهای باکو و ایروان خواستار شده بود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا