آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

نقش دولت علی اف در گسترش روابط حکومت اردوغان با رژیم صهیونیستی

خبرگزاری دولتی آذرتاج و سایت کمیته دولتی امور دیاسپورا جمهوری آذربایجان، از نقش دولت الهام علی اف در گسترش روابط ترکیه با رژیم اشغالگر صهیونیستی پرده برداشتند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، خبرگزاری دولتی آذرتاج و سایت کمیته دولتی امور دیاسپورا جمهوری آذربایجان به نقل از سایت ” Foreign Policy association ” آمریکا بر نقش باکو و الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان در گسترش روابط ترکیه با رژیم جنایت پیشه صهیونیستی تاکید کردند.
در سایت foreignpolicyblogs به اشاره پیام تبریک اردوغان به رییس رژیم صهیونیستی به مناسبت به اصطلاح روز استقلال اسراییل ( روز اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی که به روز نکبت مشهور است) آمده است: « برای سومین بار در هفته‌های اخیر هرتزوگ و اردوغان تلفنی گفتگو کردند. این سوال باقی است که آذربایجان چه نقشی در بهبود روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی ایفا کرد؟ لِو اسپیواک، رئیس سازمان آذیز، معتقد است که آذربایجان در این امر نقش عمده ای داشت. او می گوید: «اگر دقت کنید، زمانی که هرتزوگ در ترکیه بود و با اردوغان صحبت می کرد، علی اف نیز آنجا بود. در رسانه ها هم نوشتند که الهام علی اف در آنجا بوده ، اما آنها چیزی درباره جزییات نگفتند. من فکر می‌کنم که آذربایجان برای بهبود روابط اسرائیل و ترکیه دست به هر کاری می‌زند، زیرا این برای آذربایجان نیز خوب است. اسپیواک می گوید : «من معتقدم انتقال گاز بین اسرائیل و اروپا باید شامل ترکیه و آذربایجان نیز شود. این اساس آشتی است. من فکر می کنم که اسرائیل و ترکیه می توانند به روابط خوب بازگردند. مدتی طول خواهد کشید. اما آشفتگی بین این دو فقط سیاسی است. روابط اقتصادی و تجاری دو طرف خوب است. همه چیز خوب است مگر در عرصه سیاسی. بنابراین، بازگشت به وضعیت خوب بسیار آسان خواهد بود.»
خاخام شموئل سیمانتوف نیز در این مورد می گوید: «اول از همه، رئیس جمهور آذربایجان و رئیس جمهور ترکیه دوستان صمیمی هستند، مانند برادر. بنابراین آذربایجان می تواند کمک زیادی کند. جدای از آن، چیزهای دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها برای بهبود رابطه استفاده کرد. ترک ها و آذری ها یهودیان را مردمی وفادار می دانند. یهودستیزی بخشی از فرهنگ آنها نیست. به همین دلیل است که صلح با ترکیه برای اسرائیل آسان است. دیاسپورای ترک ها و دیاسپورای آذربایجان در سراسر جهان بر یکدیگر تأثیر می گذارند.»

رافائل سادی، روزنامه‌نگار ترکیه‌ ای نیز گفت: «روابط خوب یک چیز مثبت است و باید با همه روابط خوب برقرار شود. اکنون این مثل یک رویا به نظر می رسد، اما اگر رویا نبینیم، هرگز پیشرفت نخواهیم کرد. برای تحقق این امر ابتدا اسرائیل و ترکیه باید روابط را عادی کرده و سفیران خود را مبادله کنند. انتظار می رود مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در 24 ماه جاری به اسرائیل سفر کند. از آنجا، خواهیم دید که آیا رابطه در مسیر درستی حرکت می کند یا خیر.» زالی دی تولدو که وابسته فرهنگی پیشین اسرائیل در ترکیه و رییس پیشین انجمن یهودیان ترک در اسرائیل ، تاکید کرد: “آذربایجان به دلیل زبان و دین ، کشور خواهر ترکیه است. جامعه یهودی بیست هزار نفری در آذربایجان در صلح زندگی می کنند. ما با آذربایجان نیز رابطه خوبی داریم. آذربایجان می تواند روابط ترکیه و اسرائیل را بهبود بخشد. بهبود روابط بسیار دیر شده است.» با این وجود، وی خاطرنشان کرد که ترکیه در سال 2023 انتخابات خواهد داشت و این می تواند بر آشتی ترکیه و اسرائیل تأثیر بگذارد: “ما نمی دانیم در انتخابات 2023 چه اتفاقی خواهد افتاد.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا