آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

موسسه جغرافی باکو: سطح آب خزر یک متر پایین رفته است

­” موسسه جغرافی ” آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان گزارش داد : « سطح آب دریای خزر طی ۱۲ الی ۱۳ سال اخیر یک متر کاهش یافته است. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری ترند، رامیز محمدوف ، مدیر ” موسسه جغرافی ” آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان گفت : « در حالی که سطح آب خزر در ده سال قبل، ۲۷ متر پایین تر از اقیانوس های جهان بود، اکنون سطح خزر ۲۸ متر پایین تر از سطح اقیانوس های جهان است. این کاهش، موضوع کوچکی نیست. »
مدیر ” موسسه جغرافی ” جمهوری آذربایجان گفت : « تغییرات اقلیمی از علت های اصلی کاهش سطح آب خزر است. در نتیجه تغییرات اقلیمی، آب خزر تبخیر می شود. میزان آبی که در خزر تبخیر شده، تقریبا یک متر است. اگر آب خزر تبخیر نشده بود، سطح آب یک متر بالا می آمد. از طرف دیگر، ورود آب به خزر از رود “ولگا” (روسیه) کاهش یافته است. به علت برهم خوردن توازن میان تبخیر آب خزر و ورود آب از رودها، سطح آب خزر کاهش یافته است. »
رامیز محمدوف افزود : « کاهش آب خزر بر ذخایر جانوری و گیاهی خزر تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه پایین رفتن آب خزر ، حیطه فلات قاره در خزر کوچک تر می شود و در نتیجه، محل زندگی جاندارانی که در فلات قاره زندگی می کنند، محدودتر می شود. در نتیجه کوچک شدن فلات قاره، منابع غذایی و اکسیژن مورد نیاز جانداران فلات قاره در خزر کم می شود. »
چنگیز اسماعیل اف، مدیر “مرکز علمی خزر” دانشگاه دولتی باکو نیز به خبرگزاری ترند گفت : « نمی توان پیش بینی کرد که پایین رفتن سطح آب خزر در آینده تا چه حد ادامه خواهد یافت. این دوره کاهش ممکن است ۱۱ الی ۱۲ و حتی ۳۰ سال تداوم یابد. سطح آب خزر در نوسان است و گاه پایین می رود و گاه بالا می آید. »
چنگیز اسماعیل اف گفت : « باید در ساخت و سازها در اراضی ساحلی و احداث خطوط انتقال فاضلاب و سایر خطوط در این اراضی ، نوسان یک تا یک و نیم متری سطح آب خزر در نظر گرفته شود. »
مدیر “مرکز علمی خزر” دانشگاه دولتی باکو گفت : « میزان فعالیت خورشید نیز در تغییر سطح آب خزر تاثیر دارد. اما، درست نیست که این پدیده را فقط با میزان فعالیت خورشید مرتبط دانست. تغییرات اقلیمی جهانی و تبخیر و سایر عوامل نیز در تغییر سطح خزر تاثیر دارند. »
۸۰ درصد از آب خزر از رود “ولگا” (روسیه) ، ۶ درصد از رود “کورا” ( جمهوری آذربایجان ) و ۵ درصد از رود “اورال” ( قزاقستان و روسیه) تامین می شود. از سواحل شرقی خزر ، هیچ رودی به این دریا نمی ریزد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا