آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

معاون وزیر راه و شهرسازی: مجمع اقتصادی خزر موجب توسعه ترانزیت خواهد شد

شهریار افندی زاده: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که می تواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه ایران از طریق جمهوری آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای مستقل مشترک المنافع متصل می شود، گفت: در مجمع اقتصادی خزر برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است.

افندی زاده افزود: این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می شود و با رفع گلوگاه های مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به علاقمندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی و جنوبی ایران نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.

افندی زاده به همکاری های میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جاده ای انجام می شود که باید با تکمیل زیرساخت ها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهمنامه‌های دوجانبه و چندجانبه تمرکز خواهد شد، گفت: ایران می تواند سهم به‌ سزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل می شود را در اختیار داشته باشد.

دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی خزر در شهر مسکو پایتخت روسیه در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا