آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

دومین مجمع اقتصادی کشور‌های حاشیه خزر برگزار می شود

دومین مجمع اقتصادی کشور‌های ساحلی دریای خزر، با حضور نخست وزیران روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان در مسکو برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دومین مجمع اقتصادی کشور‌های ساحلی دریای خزر، با حضور نخست وزیران روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان فردا در مسکو برگزار می‌شود.
محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان در راس هیات بلندپایه اقتصادی، برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی کشور‌های حاشیه دریای خزر، وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد.

جواد اوجی وزیر نفت، احسان خاندوزی وزیر اموراقتصادی و دارایی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و جمعی از معاونان وزارتخانه‌های اقتصادی، محمد مخبر را در این سفر همراهی می‌کنند.

در این همایش اقتصادی نخست‌وزیران کشور‌های روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و معاون اول رئیس جمهور کشورمان، راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی را بررسی می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان، علاوه بر سخنرانی در نشست عمومی همایش، با برخی از نحست‌وزیران کشور‌های حاضر، از جمله میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه دیدار و رایزنی خواهد کرد.

پیشنهاد برگزاری مجمع اقتصادی خزر در سال ۲۰۱۹ میلادی و جریان برگزاری پنجمین اجلاس سران کشور‌های حاشیه دریای خزر در آکتائوی قزاقستان مطرح شد و نخستین دوره این اجلاس اقتصادی، همزمان با سالگرد امضای توافقنامه وضعیت حقوقی دریای خزر در منطقه گردشگری «آوازه» ترکمنستان برگزار شد.

این مجمع با هدف بهبود تجارت و سرمایه گذاری بین کشور‌های حاشیه خزر به ویژه طرح‌های زیرساختی دریای خزر برگزار می‌شود.

براساس نظر کارشناسان تخمین زده می‌شود دریای خزر بیش از ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۹ تریلیون متر مکعب گاز را در خود جای داده است که در صورت استفاده بهینه از این منابع، تریلیون‌ها دلار درآمد نصیب کشور‌های حاشیه این دریا خواهد کرد.

اجلاس اقتصادی خزر همچنین تلاشی منطقه‌ای برای ادامه گفتگو‌های سیاسی در قالب پنج جانبه به منظور تحکیم مناسبات و بهره‌برداری از ذخایر ارزشمند این دریا به‌شمار می‌رود.

مسکو طی روز‌های سیزدهم و چهاردهم مهرماه در حالی میزبان دومین اجلاس اقتصادی خزر است، که این اجلاس به بزرگترین بستر همکاری بین کشور‌های ساحلی، پس از همه‌گیری کروناست.

در این مجمع موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تعامل در حوزه اکولوژی، انرژی، حمل و نقل و لجستیک، انرژی و گردشگری، زیرساخت‌های شهری و حوزه اجتماعی و بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این رویداد با حضور هیئت‌های رسمی کشور‌های حاشیه خزر، نمایندگان مقامات فدرال و منطقه‌ای روسیه و روسای شرکت‌های بزرگ، در پارک علم و فناوری «اسکولکووای مسکو» برگزار می‌شود.

در حاشیه این اجلاس ۱۲ میزگرد تخصصی به صورت حضوری و برخط با موضوعات گوناگون برگزار می‌شود که در همه این میزگرد‌ها مقامات و شخصیت‌های پنج کشور ساحلی شرکت می‌کنند.

میزگرد «منطقه خزر به عنوان بخشی از مشارکت بزرگ اوراسیا، چالش‌های جدید و چشم انداز توسعه»، میز گرد «خزر، کانون مرکزی حمل و نقل و لجستیک اوراسیا»، میزگرد «مشارکت خزر، حفظ سلامت و اقتصاد در برابر همه‌گیری»، میزگرد «کارآفرینی جوانان، فرصت‌ها و موانع»، میزگرد «منطقه خزر در دستور کار جهانی آب و هوا، چالش ها، فرصت‌ها و رویکردها»، میزگرد «حقوق و دیپلماسی علمی برای توسعه پایدار منطقه خزر»، میزگرد «همکاری کشور‌های حوزه خزر در حوزه گردشگری»، میزگرد «نشست شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشور‌های منطقه خزر»، میزگرد «طرح‌های انرژی خزر»، «همایش کاربردی شهرداران شهر‌ها و شهرداری‌های کشور‌های حوزه خزر».

همچنین روز پنجشنبه، نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی خزر با حضور نخست‌وزیران روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و معاون اول رئیس جمهور کشورمان برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا