آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیقفقاز جنوبی

مذاکرات ساخت راه‌ آهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه در ایستگاه پایانی

معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: مذاکرات ساخت راه‌آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه به مراحل نهایی رسیده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، پروژه ریلی رشت به آستارا شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابه‌جایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است.

این پروژه با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب برای ارتباط اروپا-آسیا امکان گسترش مبادلات تجاری بین کشورهای قفقاز، آسیای میانه و کشورهای اروپایی از طریق مسیر ریلی جمهوری آذربایجان تا بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه، ایجاد تسهیلات ترابری جهت حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی، توسعه صنعت گردشگری در منطقه، ایجاد ارتباط ریلی برای یکی از مرکزهای مهم گردشگری کشور و توسعه حمل و نقل ریلی مسافری برای شهرهای متعدد در محدوده پروژه اجرا می‌شود.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کارشناسی، توافقاتی در سطوح بالا بین تهران و مسکو انجام و پیشنهادات کتبی طرفین تبادل شد و با توجه به تمایل روسیه برای این همکاری امیدوارم تا پایان سال جاری به یک توافق اجرایی برای ساخت راه آهن رشت – آستارا دست یابیم.

خادمی در حاشیه نشست‌های بازدید هیات روسی از احداث راه آهن رشت- آستارا، این خط ریلی را یک انقلاب در ترانزیت بین‌المللی و منطقه‌ای دانست و افزود: با تکمیل شدن این بخش از کریدور ریلی شمال – جنوب، تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت می‌گیرد و می‌تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جا به جایی بار نسبت به مسیر موجود باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با توجه به تمایل روسیه برای این همکاری امیدوارم تا پایان سال جاری (1401) به یک توافق اجرایی دست پیدا کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا