آذربایجاناخبارترکیهعمومینخجوان

مدیر گروه تحقیقاتی «اطلس» جمهوری آذربایجان: ترکیه به حضور نظامی خود در نخجوان رسمیت بدهد 

مدیر گروه تحقیقاتی «اطلس» جمهوری آذربایجان خواستار آن شد که آنکارا پس از تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در قطر، چنین پایگاهی را نیز در نخجوان جمهوری آذربایجان تاسیس کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، الخان شاهین اوغلو گفت در گذشته ، هر وقت موضوع تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان به میان می آمد، این موضوع مطرح می شد که ترکیه عضو ناتو است و جمهوری آذربایجان در این سازمان عضویت ندارد و به همین علت، امکان تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان وجود ندارد. اما، تاسیس پایگاه نظامی ترکیه به عنوان عضو ناتو در قطر، این استدلال را منتفی کرده است. »
الخان شاهین اوغلو افزود : « به همین علت، ترکیه باید به حضور نظامی خود در نخجوان رسمیت بدهد و پایگاه نظامی در این منطقه دایر کند. »
صلح الدین اکبر، رییس «سازمان همکاری با ناتو» در جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ به این سوال که آیا مقررات ناتو ، ترکیه را از تاسیس پایگاه نظامی در کشورهای غیرعضو ناتو منع می کند یانه؟، گفت : « آمریکا خود خارج از ناتو دارای شانزده متحد استراتژیک است. یعنی ناتو نمی تواند برای سایر کشورهای عضو نیز ممانعتی ایجاد کند. تاسیس پایگاه ترکیه در قطر نیز نشان می دهد که ناتو مانعی در برابر تاسیس پایگاه ترکیه در جمهوری آذربایجان ایجاد نمی کند. در سال ۲۰۱۰ نیز ترکیه و جمهوری آذربایجان قراردادهمکاری استراتژیک و کمک متقابل امضاء کرده اند. این قرارداد نیز می تواند پایه حقوقی برای تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان باشد.»

منبع:پایگاه اینترنتی روزنامه ینی مساوات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا