آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

پایگاه اینترنتی مدرن: باکو حق دارد از زرادخانه خود برای حل مناقشه قره باغ استفاده کند

پایگاه اینترنتی «مدرن» جمهوری آذربایجان در تحلیلی درباره نتایج سفر اخیر روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ارمنستان، قره باغ کوهستانی و جمهوری آذربایجان ، نوشت : « طبیعی است باکو که برای خرید سلاح پول زیادی هزینه می کند، از حق استفاده کامل از این سلاح ها در اراضی خود برخوردار است.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مدرن نوشت : « به علت اینکه سازمان ملل و تمامی جامعه جهانی ، قره باغ را متعلق به (جمهوری) آذربایجان می دانند، باکو برای حل مسایل داخلی خود از حق استفاده کامل از این سلاح های برخوردار است. روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و جامعه جهانی نیز این را خوب درک می کنند.»
مدرن با اشاره به بیانیه روسای گروه مینسک و اظهار نگرانی درباره تشدید وخامت اوضاع در مناقشه قره باغ افزوده است : « روسای گروه مینسک درباره راه های حل مناقشه اظهارات غیرمشخصی بیان می کنند. در بیاینه روسای گروه مینسک اعلام شده است که هدف از سفر این گروه به منطقه در ماه ژوئن، مذاکره درباره مواضع طرفین درباره گام های برداشته شده پس از دیدار سه جانبه وزرای خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۲۸ آوریل گذشته در مسکو و نیز بررسی اوضاع منطقه مورد مناقشه بوده است. در این بیانیه آمده است که روسای گروه مینسک در ۱۰ ژوئن در ایروان با سرژ سرکیسیان ، رییس جمهوری ارمنستان و در ۱۹ ژوئن در باکو با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان دیدار و در هر دو پایتخت با وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور رایزنی کرده اند. در ۱۲ ژوئن نیز روسای گروه مینسک به قره باغ کوهستانی سفر کرده و در آنجا نیز با رهبران حاکمیت مستقر در آنجا دیدار کرده اند. میانجیگران به نواحی اطراف قره باغ کوهستانی از جمله زنگیلان، قبادلی، لاچین و کلبجر سفر کرده اند. »
مدرن نوشت : « در مذاکراتی که در باکو انجام شد، روسای گروه مینسک درباره نقض اخیر آتش بس در نزدیکی خط تماس ابراز نگرانی کرده اند. آنها از رهبران (جمهوری) آذربایجان خواسته اند در آینده از تشدید اوضاع خودداری شود. روسای گروه مینسک همین درخواست را از رهبران ارمنستان و قره باغ کوهستانی مطرح کرده اند. در هر دو پایتخت، روسای گروه مینسک خواهان نشان داده شدن اراده سیاسی و حضور باوجدان در مذاکرات شده اند و تاکید کرده اند که صلح ، تنها راه حل مناقشه قره باغ است. به نظر می رسد که روسای گروه مینسک از تمامی ابزارها برای جلوگیری از تکرار شدن درگیری های ماه آوریل سال گذشته در قره باغ جلوگیری کنند. اما، جالب است که این دیپلمات ها برغم تاکیدشان بر حفظ آتش بس و ایجاد سازوکار رعایت آن ، هیچ پیشنهادی برای حل مساله ارایه نمی دهند. تنها ، ایگور پوپوف، رییس روسی گروه مینسک اعلام کرد که روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دیداری تازه آماده هستند. اما، زمان و جزییات دقیق این دیدار نیز معلوم نیست. »
مدرن افزوده است : « به موازات این ، روسای گروه مینسک به خوبی درک می کنند که توان نظامی (جمهوری) آذربایجان افزایش یافته و بر ارمنستان به لحاظ نظامی و سیاسی برتری یافته است. در چنین شرایطی ، درخواست از جمهوری آذربایجان برای حفظ وضع موجود ، به هیچ وجه منطقی نیست. نمی توان فراموش کرد که طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میان (جمهوری ) آذربایجان و سازمان «روسوبورون اکسپورت» Rosoboroneksport روسیه قرارداد تسلیحاتی چهار میلیارد دلاری امضاء شده است و تا اواخر سال ۲۰۱۴ این رقم به پنج میلیارد دلار رسیده است. براساس این قرارداد، روسیه ۹۰ تانک مدرن تی – ۹۰ به جمهوری آذربایجان فروخته است. همچنین زرهپوش ها و تجهیزات توپخانه ای و بالگردهای نظامی و سایر تجهیزات نظامی خریداری شده است. (جمهوری) آذربایجان همچنین با انعقاد قراردادهای مشابهی با اسراییل ، ترکیه ، اوکراین ، بلاروس و پاکستان، زرادخانه ای با جدیدترین سلاح ها جمع کرده است و حق دارد از این تسلیحات استفاده کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا