آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

مدیر حوزه های علمیه: حاکمیت آذربایجان روحانیون و طلاب زندانی در این کشور را آزاد کند

آیت الله اعرافی: حاکمیت آذربایجان حاج شیح سردار حاجی حسنلی، روحانی زندانی در جمهوری آذربایجان و سایر روحانیون و طلاب زندانی در این کشور را آزاد کند. 

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت “مائده” جمهوری آذربایجان، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت آذربایجان خواست حاج شیح سردار حاجی حسنلی، روحانی زندانی در جمهوری آذربایجان و سایر روحانیون و طلاب زندانی در این کشور را آزاد کند.
آیت الله اعرافی گفت: « ما از تقویت روابط دوستانه بین مردم ایران و آذربایجان حمایت می کنیم. این دو ملت جزء لاینفک امت اسلامی و یک امت هستند. ما از ایجاد روابط متقابل و صمیمانه بین دولت ها حمایت می کنیم. ایران در جریان اشغال اراضی آذربایجان، در کنار برادران و خواهران مسلمان خود ایستاده و از آنها حمایت کرده و همچنان در کنار آنهاست و از آنها حمایت می کند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط بین دو کشور تلاش می کند. ما از همه اینها حمایت می کنیم. اما به نمایندگی از مردم ایران و حوزه علمیه قم، دوستانه و خیرخواهانه به دولت آذربایجان یک چیز را یادآوری می کنیم. این یادآوری به نفع خودشان است. متأسفانه مدتی است که تعدادی از روحانیون و طلاب گرانقدر و عزیز آذربایجانی ما که ارزش ها و سرمایه های آذربایجان هستند به زندان افتاده اند. دوست عزیز و گرانقدر ما شیخ سردار حاجی حسنلی هم اکنون در بازداشت  به سر می برد و احتمال دارد زندانی شود. ما به دولت آذربایجان می گوییم که این کار خوبی نیست. این علماء تلاش زیادی برای آزادسازی سرزمین های آذربایجان از اشغال انجام داده اند. اینها سرمایه گذاری های علمی و فرهنگی شما هستند، قدر آنها را بدانید. انتظار امت اسلامی و حوزه علمیه از شما این است که این عزیزان را از زندان آزاد کنید و به آنها احترام بگذارید. این به نفع شماست. به زندان انداختن آنها کار خوبی نیست. مقامات نیجریه شیخ زکزاکی را آزاد کردند. البته دولت نیجریه کار درستی انجام داد و به آنها هم یادآوری شده بود. ما از دولت آذربایجان هم می خواهیم که به علما احترام بگذارد و قدر جوانان غیور و شجاع را بداند و از ارزش های اسلامی پاسداری کند. با اسرائیل قطع رابطه کنید. این توقع دینی از شماست. شما یک کشور اسلامی و شیعه هستید. این عزیزان نباید در زندان ها عذاب بکشند.  امیدواریم دولت آذربایجان به این توصیه و تذکر دوستانه پاسخ مثبت دهد.»مدت‌ها است که جمعی از علما و فضلای گران‌قدر ما که سرمایه جمهوری آذربایجان هستند در زندان به سر می‌برند و سردار حاج حسنعلی که از علما است در زندان و در معرض حکم ابد است که به دولت آذربایجان می‌گوییم این شایسته نیست، آن‌ها سرمایه هستند و باید قدر بدانید و آن‌ها را آزاد کنید و احترام بگذارید.


اعرافی در ادامه گفت: ما اعتقاد به روابط دوستانه بین ایران و جمهوری آذربایجان و احترام متقابل داریم و این کشور را پاره تن اسلام می دانیم؛ جمعی از علما و فقهای برجسته جمهوری آذربایجان در زندان محبوس هستند، دولت آذربایجان بداند شایسته نیست این علما زندانی باشند.
امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت جمهوری آذربایجان آزادی این افراد و قطع روابط با رژیم غاصب اسرائیل به عنوان یک حکم و توصیه قطعی اسلامی و قرآنی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا