اخبارارمنستانتحليل هاترکیه

برای جلوگیری از ایجاد حکومت کردی،اردوغان حتی حاضر به همکاری با دولت بشار اسد خواهد بود

به اعتقاد دیپلمات با سابقه ارمنی در شرایط کنونی هیچکدام از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، ایران، عراق و سوریه از تشکیل حکومت مستقل کردی حمایت نمی کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آرمان ناواساردیان معاون سابق وزیر خارجه ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد اگر ترکیه مجبور به انتخاب میان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و کردها باشد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بی تردید بشار اسد را انتخاب خواهد کرد.

وی همچنین اظهار داشت.”هدف ترکیه ممانعت از ایجاد هرگونه نهاد کردی در مجاورت مرزهای این کشور است و این موضوع برای ترکیه از اهمیت حیاتی برخوردار است. برای جلوگیری از ایجاد حکومت کردی و خارج نمودن آن ها از بازی، ترکیه شاید حاضر به مذاکره با اسد نیز باشد.”

این دیپلمات ارمنی همچنین معتقد است ترکیه با تهاجم علیه خاک سوریه اصول حقوق بین الملل را به شدت نقض کرده و کشوری متجاوز محسوب می شود.

آرمان ناواساردیان تاکید کرد.”ترکیه اعلام کرده است که در سوریه بر علیه داعش می جنگند اما این یک اقدام سیاسی برای خنثی نمودن خطر کردها است.”

وی همچنین افزود.”مواضع آمریکا و روسیه جالب توجه می باشد. ما شاهد بازی دیپلماتیک جالبی هستیم. در سکوت روسیه و با حمایت آمریکا ترک ها دست به اقدامی زدند که از مدت ها پیش درصدد اجرای آن بودند. ما امروز شاهد عملیات گسترده نظامی از سوی ارتش ترکیه هستیم.”

به اعتقاد ناواساردیان روسیه و آمریکا سیاست جدیدی را با همراهی ترکیه در سوریه به اجرا در آورده اند. این سیاست می تواند نقش بسیار چشمگیری در روابط آمریکا و ترکیه داشته باشد.

وی اظهار داشت.”ترکیه به صورت آشکار از اختلافات موجود بهره می برد. با درک این موضوع که وضعیت منطقه دیر یا زود به حالت عادی باز خواهد گشت موضوع مهم کسب جایگاه برتر و تعیین کننده در وضعیت جدید خواهد بود. ترکیه دست به هر اقدامی خواهد زد تا این جایگاه برتر متعلق به او باشد. در حال حاضر ارزیابی احتمال موفقیت ترکیه بسیار دشوار می باشد زیرا تحولات جاری را باید در چارچوب برنامه ژئوپلتیکی بلندمدت ترکیه ارزیابی کرد که هدف نهایی آن احیای امپراطوری عثمانی است. هرگونه پیشرفت در اقدامات ترکیه به معنی نابودی حکومت سوریه خواهد بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا