آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ برکنار شد

ژنرال رستم مراداف فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ برکنار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از رسانه های آذری، ژنرال رستم مراداف که بعد از امضای معاهده ده نوامبر بین آذربایجان و ارمنستان با وساطت روسیه طی حکمی از سوی وزیر دفاع بعنوان فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ منصوب شد، امروز طی حکمی از سمت خود برکنار شد.
ژنرال رستم مراداف ۴۸ ساله از آذربایجانی های جمهوری خودمختار داغستان می باشد. وی عنوان قهرمان فدراسیون روسیه را داراست. این ژنرال روسی در دو جنگ چچن و سوریه شرکت نموده و معاون فرمانده نیروهای جنوب روسیه را در کارنامه خود دارد، امروز جای خود را به ژنرال آلکسی آودئوی داد، به گزارش رسانه های ارمنی ژنرال روسی امروز وارد خانکندی شده است. طبق معاهده ده نوامبر تعداد ۱۹۶۸ نیروی روسی جهت نظارت بر آتش بس در قره باغ مستقر شدند اما هم اینک تعداد این نیروها به ده هزار نفر رسیده است که مغایر با معاهده ده نوامبر می باشد، علاوه بر آن معاهده فوق بصورت متمادی نقض شده است که استفاده و بهره برداری از فرودگاه خوجالی و خانکندی و سفر مقامات ارمنستان به مرکز قره باغ از جمله آنها می باشد.
طبق ادعای رسانه های ارمنی ژنرال مراداف با فشار ارمنستان به روسیه از سمت خود برکنار شده است.
رستم مراداف بارها ارمنی ها را به کارشکنی در راستای حفظ صلح و آتش بس متهم نمود و این موضوع موجب ناراحتی ارمنستان از فرمانده آذری الاصل نیروهای روسی شده بود و در نهایت با اسرار ارمنی ها مبنی بر اینکه وی اصل بیطرفی را رعایت نکرده است دولت روسیه را متقاعد به برکناری وی نمودند. این تغییر بعد از گفتگوی تلفنی شویگوف (وزیر دفاع روسیه) و ژنرال هارتونیان (رئیس ستاد ارتش ارمنستان) صورت گرفته است به گزارش رسانه های ارمنی نظارت بر آتش بس در قره باغ توسط نیروهای روسی و موضوعات مشترک دوجانبه در قره باغ بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.
قطعا در این مذاکره تلفنی مقام عالی ارتش ارمنستان از عملکرد ژنرال مراداف گلایه کرده و خواستار برکناری وی انتساب یک ژنرال روسی الاصل بجای وی تاکید میورزد که مورد موافقت قرار می گیرد. به نظر نگارنده انتساب ژنرال آذری الاصل به فرماندهی نیروهای روسیه در قره باغ جهت گمراه نمودن افکار عمومی آذربایجان و با هماهنگی طرف های روسی و ارمنی صورت گرفته است تا بدست یک آذربایجانی نیروهای روسیه که بعد از ۲۷ سال وارد خاک آذربایجان شدند مواضع خود را محکم نمایند و بعد از بهره برداری وی را کنار بزنند.
رستم مراداف در دوره ۶ ماهه مسئولیت خود اقداماتی انجام داد که به شرح ذیل می باشد ۱- تبادل اسرا ۲-مین روبی و کشف و خنثی سازی موشک های عمل نکرده ۳-کشف مفقودالاثرها و تبادل اجساد ۴-هماهنگی و توزیع کمک های بشردوستانه به ارامنه ساکن قره باغ در شرایط کرونا ۵-تاسیس بیمارستان صحرایی در فرودگاه خانکندی ۶-احداث شهرک های مسکونی برای اقامت نیروهای روسی ۷-برگزاری رژه نظامی بمناسبت نه می در خانکندی که موجب اعتراض باکو شد.
و در نهایت ژنرال رستم مراداف بعد از انجام وظایف محوله و تحکیم مواضع روسیه در قره باغ امروز از سمت خود برکنار و به مسکو فراخوانده شد.

نویسنده: یاور ندرتی گیگلو

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا