آذربایجاناخبارایرانعمومی

نماینده اداره مسلمانان قفقاز در ایران: نقش نوروز در تحکیم همگرایی و صلح میان کشورها‌ی منطقه

شامل رسول اف نماینده اداره مسلمانان قفقاز در ایران، با اشاره به جایگاه عید نوروز در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: کشورهای دارای نوروز با اتکا به آیین‌های مشترک این عید باستانی می‌توانند در جهت همگرایی، صلح و دوستی میان یکدیگر و دیگر کشورها‌ی منطقه نقش فعالی را ایفا کنند.

جمهوری آذربایجان یکی از کشور‌هایی است که نوروز را به عنوان یک عید ملی و باستانی با شکوه فراوانی جشن می‌گیرد. مردم این کشور هر ساله همزمان با فرا رسیدن عید نوروز، دید و بازدید‌های خویشاوندی را آغاز کرده و غبار از چهره خانه‌هایشان می‌زدایند. در این کشور نیز همانند ایران مردم با آغوشی باز به استقبال بهار رفته و این عید صلح و دوستی را گرامی می‌‌دارند. به همین مناسبت
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز؛ خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) گفت‌و‌گویی را با «شامل رسول‌اف» نماینده اداره مسلمانان قفقاز در ایران انجام داده است که جایگاه عید نوروز در کشور جمهوری آذربایجان و چگونگی تأثیر آن در گسترش روابط بین‌المللی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
شامل رسول‌اف، در گفت و گو با ایکنا، ضمن اشاره به این موضوع که عید نوروز به عنوان
باستانی‌ترین جشن تمدن بشری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است، گفت: همانطور که می‌دانید کشورهای دارای نوروز از سالیان دور روابط تاریخی و دیرینه‌ای را در زمینه‌های گوناگون با یکدیگر داشته‌اند؛ نوروز، به عنوان یک عید باستانی در تاریخ و فرهنگ برخی از ملل منطقه جایگاه ویژه‌ای را داشته و دارد؛ عید نوروز، بهانه‌ای بسیار خوب برای تحکیم دوستی‌ها و گسترش روابط میان کشورها‌ی دارای این عید است. زیرا این عید دوستی و مهربانی نشان می‌دهد که در روزگاران دیرین نیز مردم روابط دوستانه و حسنه‌ای را با یکدیگر داشته‌اند.
وی تصریح کرد: اهمیت دادن به این اشتراکات فرهنگی در روابط بین‌الملل همواره می‌تواند زمینه ساز برقراری صلح و ثبات در منطقه باشد زیرا با در اولویت قرار دادن این آیین‌های مشترک در کنار ارزش‌های اسلامی می‌توان از رخنه و نفوذ قدرت‌های بیگانه و ایجاد تفرقه توسط آنان جلوگیری کرد؛ کشورهای دارای عید نوروز با اتکا به آیین‌های مشترک این عید باستانی می‌توانند در جهت همگرایی، صلح و دوستی میان یکدیگر و دیگر کشورها‌ی منطقه نقش فعالی را ایفا کنند به علاوه نوروز می‌تواند در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری نیز مؤثر باشد.
نماینده اداره مسلمانان قفقاز، با بیان این که عید نوروز تأثیرات بسیار مثبتی را در روح و روان یک جامعه دارد، افزود: ایام نوروز که با دید و بازدیدهای خویشاوندی و عیدی دادن و عیدی گرفتن‌ها عجین شده‌ است، به عنوان نوید صلح و دوستی فضایی مملو از مهربانی و محبت را در میان مردم ایجاد می‌کند زیرا انسان‌ها با دادن هدایایی به یکدیگر شادی و نشاط را به ارمغان می‌آورند؛ کشور‌های دارای نوروز باید به بهترین نحو از آیین‌های نوروزی برای رشد و پیشرفت جامعه و بهبود روابط خود با دیگر کشور‌ها استفاده کنند.

شامل رسول‌اف، با بیان این که ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و برادر دارای اشتراکات زیادی در زمینه‌های تاریخی و فرهنگی هستند، گفت: نوروز یکی از اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور است؛ می‌توان گفت بیشتر آیین‌ها و آداب و رسوم نوروزی در ایران و آذربایجان با هم مطابقت دارد از قرار دادن «سمنو» در سفره «هفت‌ سین» گرفته تا بسیاری دیگر از آداب و رسوم‌ها در این دو کشور مشترک است؛ هرساله در جمهوری آذربایجان پیش از آغاز بهار مردم کار خانه‌تکانی را آغاز کرده و از آشیانه‌های خود گرد و غبار می‌زدایند؛ صله رحم نیز یکی از موضوعاتی است که همزمان با عید نوروز در این کشور قوت بیشتری یافته و خانواده‌ها به دیدار یکدیگر می‌روند.
وی با اشاره به این که عید نوروز می‌تواند نقش مهمی را در گسترش روابط دو کشور ایران و آذربایجان داشته باشد، تأکید کرد: با توجه به این که در هردو کشور نوروز جایگاه ویژه‌ای دارد، می‌توان از این فرصت برای تحکیم و گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون استفاده کرد؛ مردم ایران و آذربایجان
در عید نوروزمی‌توانند با بازدید از آداب و رسوم یکدیگر این اشتراکات فرهنگی را از نزدیک مورد ارزیابی قرار دهند.
نماینده اداره مسلمانان قفقاز در ایران، تصریح کرد: نوروز فرصت بسیار مغتنمی را فراهم خواهد کرد که مردم هر دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان شناخت بهتری را از اشتراکات فرهنگی یکدیگر داشته باشند. متأسفانه در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی اخباری کذب و بی اساس در خصوص ایران و آذربایجان منتشر می‌شود که هدف آن چیزی جز تخریب روابط دو کشور نیست؛ تقاضای ما از شهروندان هر دو کشور این است که بدون تحقیق و بررسی به این گونه اخبار اعتنا نکنند. زیرا دشمنان سال‌های متمادی است که چشم دیدن روابط دوستانه ایران و آذربایجان را ندارند.
وی، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مؤثر در گسترش روابط ایران و آذربایجان احداث خط ریلی بین‌المللی آستارا-آستارا است که به عنوان مقدمه تکمیل کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، مزیت‌های فراوان اقتصادی و راهبردی برای دو کشور به دنبال دارد
به طور کلی می‌توان گفت در نتیجه این همکاری‌ها و تعاملات سازنده دشمنان نیز فرصت تخریب روابط ایران و آذربایجان را نخواهند یافت.
شامل رسول‌اف در پایان سخنان خود نیز ضمن تبریک عید نوروز و آرزوی سالی خوش، پر از موفقیت، سلامتی و کامیابی برای شهروندان دو کشور ایران و آذربایجان گفت: هنگامی که جمهوری آذربایجان تحت سیطره امپراطوری شوروی قرار داشت، برگزاری آیین‌های نوروزی برای مدت زمانی ممنوع شده بود، هر چند که این ممنوعیت با اعتراضات گسترده مردم آذربایجان مواجه شده و لغو گردید؛ امروزه نیز علی رغم استفاده از تاریخ میلادی در جمهوری آذربایجان عید نوروز یکی از مهم‌ترین اعیاد ملی به شمار می‌رود؛ دولت آذربایجان از این عید حمایت ویژه‌ای دارد و چند روز تعطیلات رسمی را برای آن در نظر گرفته است به گونه‌ای که هر سال همزمان با ایام نوروز در شهر باکو مراسم‌ و جشن‌هایی ویژه این عید برگزار شده و مردم آذربایجان به شادی و سرور می‌پردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا