آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاترکیهعمومی

سپهر سیاسی ترکیه پس از سال ها یکه تازی عدالت و توسعه/ تحلیل

پایان جنگ سرد را می توان نقطه افولی برای گرایش ها و رنگ احزاب در بسیاری از کشورهای کره خاکی به شمار آورد. با ورود به عرصه سیاسی جدید ترکیه نیز با تغییر در قالب احزاب سنتی چپ و راست مواجه شد.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ در سال های گذشته دو ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا و ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خلق صحنه گردانان اصلی فضای انتخاباتی در ترکیه بوده اند.

البته در دوره گذشته در عرصه سیاسی ترکیه با عبور از حزب دمکراتیک خلق و جریان عبدالله گولن، جریان عدالت و توسعه با توجه به موفقیت های اقتصادی در دوره های نخست صحنه گردان سیاست های آنکارا بوده است.

حال با توجه به رویدادهای به وقوع پیوسته و ناکامی های حزب اردوغان در چند سال گذشته که منجر به وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور شده شاهد سر برآوردن جریانات چپ و جریان های سیاسی دیگر با شعارهای خاص خود هستیم.

قابل ذکر است که آخرین موفقیت پارلمانی چپ ترکیه به سال ۱۹۶۵ مربوط می‌شود، یعنی وقتی حزب کارگران ترکیه سه درصد آرا و ۱۵ کرسی پارلمان را به دست آورد. برای مدت کوتاهی، این حزب توانست هم جوانان شهرنشین، هم روشنفکران و هم کارگران را به خود جذب کند.

در ادامه به حاشیه راندن چپ ها و درانتخابات سال ۲۰۱۹ اردوغان باغچه لی حزب دمکراتیک خلق ها را که شاخه سیاسی پ ک ک به شمار می رفت دشمن ترکیه عنوان کرد و زمینه ساز برکناری شهرداران انتخابی این حزب در آینده پس از انتخابات شد.

از سوی دیگر جریان وابسته به گولن نیز بعد از کودتای ناموفق خود به صورت بنیادی به حاشیه رانده شده وبرخورد با هواخواهان این سیاستمدار ترک ساکن ایالات متحده پس از چند سال همچنان ادامه دارد، به طوری که در اخبار شاهد دستگیریهای مختلف افراد مرتبط با این جریان هستیم .

در این راستا و در جدیدترین اقدام برعلیه این جریان مقام های دولت آنکارا ۴۱ دانشجو را به اتهام ارتباط با گولن که «رجب طیب اردوغان» وی را متهم به کودتای سال ۲۰۱۶ می داند، دستگیر کردند.

بر اساس گزارش روزنامه «زمان» ترکیه به نقل از دادستانی استانبول تصمیم برای بازداشت ۴۱ دانشجو در استانبول به اتهام عضویت آنان در جنبش گولن صادر شده است.

این در حالی است که از زمان کودتای تابستان ۲۰۱۶ تاکنون ترکیه شاهد بازداشت هزاران نفر در بخش های مختلف به علت ارتباط آنان با جنبش فتح الله گولن بوده است.

ترکیه دی ماه گذشته دارایی‌های ۷۷۰ فرد و نهاد مستقر در آمریکا را به اتهام حمایت از تروریسم و ارتباط با فتح‌الله گولن توقیف کرد.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که ترکیه دچار بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی خود است.

اوایل آذر امسال نیز پلیس ترکیه ‌۱۳۴ نفر را در پنج منطقه مختلف استانبول و آنکارا به اتهام وابستگی به گروه گولن از رهبران دینی این کشور که آنکارا وی را به کوشش برای کودتا علیه دولت متهم کرده، بازداشت کرده است.

حال با توجه به شرایط کنونی ترکیه و آسیب جدی اقتصاد این کشور باید دید پس از سالها سرکوب احزاب مخالف شاهد سر برآوردن احزاب چپ و دیگر حزب های به حاشیه رانده شده در انتخابات ۲۰۲۳ خواهیم بود.

منبع: آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا