آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

برگزاری نشست سالانه کنفدراسیون جهانی ورزش های قومیتی به میزبانی جمهوری آذربایجان

رئیس کنفدراسیون جهانی ورزش‌های قومیتی از همکاری ایران و ترکیه در راستای توسعه و احیا ورزش های سنتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نشست سالانه کنفدراسیون جهانی ورزشهای قومیتی به میزبانی کشور جمهوری آذربایجان و شهر باکو در حال برگزاری است که سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی و محمد تقی امیری خراسانی رئیس فدراسیون نمایندگان ایران در این نشست هستند.

با توجه به هماهنگی صورت گرفته و دعوت رسمی رئیس کنفدراسیون جهانی ورزش‌های قومیتی از نمایندگان ایران در یک نشست سه نفره، نجم الدین بلال اردوغان گفت: «در ابتدا درگذشت خواهر آقای دکتر کلهر را تسلیت گفته و از ایشان بابت پذیرش دعوت در این شرایط سخت بسیار ممنونم. این نشان دهنده نگاه روشن به توسعه و احیا ورزش‌های سنتی است که بسیار برای ما ارزشمند است.»

اردوغان در ادامه گفت: «کشور ایران و ترکیه از نظر فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیک‌ هستند، اما متاسفانه در راستای توسعه و احیاء ورزش‌های سنتی همکاری چشم‌گیری را شاهد نبوده‌ ایم. اما امروز با توجه به دیدگاه مثبتی که از سوی شما مشاهده می‌شود، آماده هرگونه همکاری و تفاهم ویژه هستیم.»

سینا کلهر در این نشست اظهار داشت: «باید به تاکید دولت و وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه، گسترش، ترویج و احیا ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی، محلی اشاره داشته باشم و قطعا برنامه‌های بزرگی در این راستا تدارک‌ دیده شده است.»

معاون فرهنگی وتوسعه ورزش همگانی ادامه داد: «ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی ریشه در فرهنگ و اصالت دارند و قطعا معرفی این ورزش‌ها و بازی‌های اصیل ایرانی به جهان جزو برنامه‌های ما می‌باشند. ضمن اینکه توقع داریم کنفدراسیون جهانی ورزش‌های قومیتی جایگاه کلیدی و اصلی‌ را برای فدراسیون‌ ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی ایران در نظر بگیرد.»

وی تصریح کرد: «با توجه به برگزاری مسابقات نومد گیمز در اوخر ماه سپتامبر، خواستار حضور چند ورزش سنتی اصیل ایرانی در این مسابقات هستیم.»

محمد تقی امیری خراسانی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی-محلی، گزارش جامعی از وضعیت فدراسیون، ورزش‌ های سنتی و بازی‌های بومی، محلی رایج در بین اقشار مختلف به طرفین ارائه کرد.

در پایان نیز نجم الدین بلال اردوغان رئیس کنفدراسیون جهانی ورزش‌های قومیتی از سینا کلهر و محمد تقی امیری خراسانی جهت حضور در یک فستیوال فرهنگی در اواخر ماه می، در کشور ترکیه دعوت کرد.

منبع: ایسنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا