آذربایجاناخبارترکیهعمومی

سوکار و بی پی مجتمع پتروشیمی در ترکیه احداث می کنند

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) و شرکت بریتیش پترولیوم ، مجتمع پتروشیمی مجهز به فناوری پیشرفته در ترکیه احداث می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،شرکت سوکار و بریتیش پترولیوم روز جمعه با انتشار گزارشی از امضای توافقنامه راه اندازی این واحد تولیدی مشترک در ترکیه خبر دادند.
بنا به این گزارش ، در این واحد تولیدی مشترک که در منطقه «علی آقا» واقع در غرب ترکیه راه اندازی می شود ، سالانه ۱٫۲۵ میلیون تن اسید ترفتالیک ، ۸۴۰ هزار تن پاراکسیل و ۳۴۰ هزار تن بنزول تولید خواهد شد.
در پی امضای این توافقنامه فعالیت های طراحی این واحد تولیدی جدید آغاز می شود.
مجتمع پتروشیمی جدید، مواد مورد نیاز کارخانه ” استار” و مجتمع پتروشیمی ” پتکیم ” واقع در ترکیه و متعلق به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) را تامین می کند.
«واقف علی اف» مسئول دفتر نمایندگی سوکار در ترکیه گفت: شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۸ میلادی با راه اندازی مجتمع پتروشیمی “پتکیم” وارد بازار ترکیه شد و بدنبال آن طرح های بزرگ همچون راه اندازی کارخانه ” استار ” ، خط لوله گازی ترانس آناتولی ، ترمینال کانتینری ” پتلیم ” ، نیروگاه برق بادی ” پتکیم ” از سوی سوکار در این کشور اجرا شده است.
همه پروژه های اقتصادی سوکار در منطقه علی آقا ترکیه اجرا شده و این منطقه به منطقه صنعتی ویژه تبدیل شده است.
وی افزود : هدف جمهوری آذربایجان از گسترش مجتمع پتروشیمی در ساحل دریای اژه که دسترسی مستقیم به بازارهای جهانی دارد ادای سهم خود به اقتصاد دو کشور آذربایجان و ترکیه است.
«لویس سیرا » مدیر اجرایی واحد تولیدی جهانی هیدروکربن معطر، متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم، نیز اظهار داشت: در صورت احداث موفقیت آمیز مجتمع پتروشیمی جدید، این واحد یکی از بزرگترین واحد تولیدی اسید ترفتالیک ، پاراکسیل و هیدروکربن معطر در نیم کره غربی و بزرگترین واحد تولیدی هیدروکربن معطر پس از واحد “Zhuhai” خواهد بود که ۲۰ سال پیش از سوی بی پی در چین ، راه اندازی شده است.
وی افزود: در نتیجه به کار گیری فن آوری های پیشرفته از سوی شرکت بریتیش پترولیوم با همکاری سوکار یک واحد تولیدی برجسته کمک کننده به صنعت بسته بندی پلی استر و نساجی ترکیه ایجاد خواهد شد.
شرکت بریتیش پترولیوم و سوکار برنامه ریزی کردند در سال ۲۰۱۹ میلادی تصمیمات نهایی سرمایه گذاری را اتخاذ و در سال ۲۰۲۳ میلادی این واحد تولیدی جدید در ترکیه را راه اندازی کنند.
شرکت بریتیش پترولیوم و سوکار در حال حاضر در جمهوری آذربایجان ، ترکیه و دیگر نقاط منطقه در قالب برخی طرح های انرژی همکاری درازمدت دارند.
«زائور قهرمان اف» مدیر اجرایی دفتر نمایندگی سوکار در ترکیه نیز گفت که سرمایه گذاری جدید پیش بینی برای شرکت سوکار و ترکیه از اهمیت خاص برخوردار است.
وی افزود: اجرای این پروژه موجب افزایش سهم سوکار در بازار ترکیه و کاهش واردات محصولات یاد شده به ترکیه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا