آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

سفیر جدید آمریکا وارد باکو شد

مارک لیبی سفیر جدید آمریکا در جمهوری آذربایجان همزمان با بدتر شدن روابط دو کشور وارد باکو شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مارک لیبی سفیر جدید آمریکا در جمهوری آذربایجان عصر شنبه (دوم دسامبر) وارد باکو شد.

ورود سفیر جدید آمریکا به جمهوری آذربایجان همزمان با بدتر شدن روابط دو کشور بود.

اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره آمریکا در 15 نوامبر گفته بود که واشنگتن روابط خود با باکو را تا زمان امضای توافقنامه صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به حالت تعلیق درمی‌آورد.

در پاسخ، باکو آمریکا را متهم کرد که از طریق آژانس توسعه جهانی آمریکا (USAID) و سایر سازمان‌های کمک‌کننده، علیه آذربایجان اقدام می‌کند.

باکو حتی مراسم سنتی «نشست فارغ‌ التحصیلان آذربایجانی دانشگاه‌های آمریکا» که هر سال توسط سفارت آمریکا برگزار می‌شود را یک رویداد آموزشی برای «جاسوسان آمریکایی» نامید.

لازم به ذکر است که جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا در 25 می 2022 مارک لیبی را برای پست سفیر آمریکا در آذربایجان نامزد کرد.

فرآیند نامزدی او در اواخر سال به پایان رسید و در 3 ژانویه 2023، اوراق نامزدی مارک لیبی به جو بایدن بازگردانده شد. بایدن در اواخر همان روز لیبی را دوباره نامزد کرد. جلسات استماع نامزدی وی در 13 ژوئن 2023 در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شد. کمیته در 13 ژوئیه 2023 نظر مثبتی در مورد نامزدی وی داشت. نامزدی مارک لیبی در 8 نوامبر 2023 توسط سنای ایالات‌متحده به طور کامل تأیید شد. به این ترتیب، سفیر آمریکا در آذربایجان که یک سال است جای آن خالی است، شروع به کار می‌کند.

به طور کلی، انتصاب سفیر آمریکا در آذربایجان به طور سنتی به یک فرآیند بسیار دشوار و پیچیده تبدیل می‌شود. زیرا لابی ارمنی در آمریکا به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهد که سفیر اعزامی به آذربایجان طرفدار ارمنستان باشد.

به عنوان مثال، در آغاز سال 2011، متیو برایز، سفیر جدید و فوق‌العاده و تام‌الاختیار در آذربایجان، به باکو آمد. او در سال 2007 با زینو باران، محقق مشهور آمریکایی در منطقه قفقاز جنوبی که اصالتاً اهل ترکیه بود، ازدواج کرد. این امر باعث دلسردی لابی ارمنی نیز شد. در نتیجه او تنها یک سال توانست به عنوان سفیر کار کند. لابی ارمنستان به متیو برایز اجازه کار در باکو را نداد. مارک لیبی کسی است که همیشه از لابی ارمنی دور بوده است. بنابراین، لابی ارمنی نامزدی او را دوست نداشت.

پس از کاندیداتوری این سفیر، در نتیجه فعالیت‌های لابی ارمنی، تبلیغات بدنامی علیه وی گسترده شد.

او حتی به تجاوز جنسی متهم شد. زنی به نام امی دام مدت‌هاست که در مورد مارک لیبی به مقامات مختلف در ایالات‌متحده آمریکا مراجعه کرده است. اما این درخواست‌ها هیچ فایده‌ای نداشت. یعنی مقامات آمریکایی چنین اتهاماتی را بی‌اساس می‌دانستند.

ایمی دام در مورد مارک لیبی می‌نویسد: «دوازده سال بعد، زمانی که تابستان گذشته این خبر را شنیدم که رئیس سابقم، مارک لیبی، از سوی کاخ سفید برای سفارت آذربایجان نامزد شده است، تمام بدنم شروع به لرزیدن کرد. مورد تجاوز جنسی او قرار گرفتم. این تجاوز در مکان‌های مخفی خاصی که دوربین و ضبط صدا وجود نداشت، انجام گرفت.»

“محل مخفی خصوصی” چیست؟ نام کوتاه آن در انگلیسی SCIF است. برگرفته از حروف اول کلمات Sensitive Compartmented Information Facility. این مکان امنی است که در آن اطلاعات حساس توسط مقامات دولتی قابل مشاهده است.

به شکل یک کابینت جمع و جور است. بیشتر اسناد فوق محرمانه در آنجا بررسی می‌شود. هدف این است که چنین اسناد طبقه‌بندی شده‌ای از چشمان کنجکاو دور بماند. امی دام ادعا می‌کند که مارک لیبی از چنین دفاتری برای داشتن روابط عاشقانه در محل کار استفاده می‌کرد.

آیا لابی ارمنی به ویژه کمیته ملی ارامنه آمریکا که به موضع‌گیری علیه آذربایجان معروف است، پشت چنین اتهاماتی است؟ آیا سرنوشت متیو برایز در انتظار مارک لیبی است؟ آیا ارامنه اجازه می‌دهند مارک لیبی در باکو کار کند؟ زمان به این سؤالات پاسخ خواهند داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا