آذربایجاناخبارایرانعمومی

کتاب «روابط جمهوری خلقی آذربایجان با ایران » در باکو منتشر شد

 این کتاب با نام « مناسبات دیپلماتیک جمهوری دموکراتیک آذربایجان – ایران در پرتو اسناد کمیسیون فوق العاده قفقاز » و با مقدمه رامیز مهدی اف، رییس نهاد ریاست جمهوری و رییس شورای امنیت ملی جمهوری آذربایجان منتشر شد و در کتابخانه مرکزی «آکادمی ملی علوم» این کشور ثبت شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا،کتابخانه مرکزی «آکادمی ملی علوم» جمهوری آذربایجان اعلام کرد : « ویراستار علمی کتاب « مناسبات دیپلماتیک جمهوری دموکراتیک آذربایجان – ایران در پرتو اسناد کمیسیون فوق العاده قفقاز » ، رامیز مهدی اف رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان است. این کتاب به مناسبت برگزاری یکصد سالگی «جمهوری خلقی آذربایجان» ( جمهوری دموکراتیک آذربایجان) که امسال به دستور الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برگزار می شود، نوشته شده است. این مجموعه اسناد حاوی مکتوبات دیپلماتیک ، یکی از منابع تاریخی مهم درباره روابط سیاسی «جمهوری خلقی آذربایجان» با ایران طی سال های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۰ است. »
کتابخانه مرکزی «آکادمی ملی علوم» جمهوری آذربایجان افزوده است : « در این مجموعه، اسناد نامه ها ، گزارش ها و تحلیل هایی که هیات نمایندگی ایران به ریاست سید ضیاء الدین طباطبایی از باکو به مقامات کشور خود ارسال کرده ، منعکس شده است. این مجموعه که متشکل از ۹۸ سند است، نه تنها در پژوهش مناسبات «جمهوری دموکراتیک آذربایجان» با ایران، بلکه در تحقیقات درباره فرایندهای سیاسی جاری در قفقاز آن زمان، اهمیت زیادی دارد.»
کتابخانه مرکزی «آکادمی ملی علوم» جمهوری آذربایجان افزوده است : « به علت محرمانه نگه داشته شدن اکثریت این اسناد به مدت طولانی و مخفی بودن آن برای جامعه در گذشته، این مجموعه امکان روشن شدن برخی صفحات مبهم تاریخ سیاسی «جمهوری دموکراتیک آذربایجان» را فراهم خواهد کرد و امکان ارزیابی مجدد برخی رویکردها را ایجاد خواهد کرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا