آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

اهمیت و لازم الاجرا بودن امضای پوتین از  دید الهام علی اف

الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان در کنفرانس خبری بین المللی اخیر خود، سخنانی درباره نقش روسیه و بخصوص شخص ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در تحولات و معادلات قفقاز بیان کرد که  اعتقاد راسخ علی اف و باکو به دست برتر روسیه در قفقاز  را به وضوح نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الهام علی اف گفت : « من نگران نیستم که تحولات ارمنستان می تواند بر اجرای بیانیه (توافق) دهم نوامبر مسکو  تاثیر بگذارد. نخست به این خاطر که این بیانیه، سندی رسمی است. ثانیا هم به این خاطر که در آن امضای رییس جمهوری روسیه وجود دارد. امروز وابستگی ارمنستان به روسیه ده برابر بیشتر از وابستگی قبل از جنگ است. قبل از جنگ هم ارمنستان کشوری وابسته به روسیه بود. با این حرف، ارمنستان را متهم نمی کنم، این واقعیت است. یعنی این وابستگی پس از جنگ ده برابر افزایش یافته است.»

الهام علی اف تصریح کرد: « یعنی ، آیا ارمنستان  جسارت می کند که با امضای رییس جمهوری روسیه اینطور رفتار کند؟! در اینجا، صِرف بحث آن بیانیه نیست. ماهیت این سخن عبارت از این است که در آنجا  امضای رییس جمهوری روسیه وجود دارد و او به عنوان ضامن آن سند مطرح است. یعنی، من توصیه می کنم که آنها هیچ گونه انتظاری نداشته باشند! تاریخ اثبات کرده است که هر وقت در ارمنستان سیاست مداران برای رسیدن به حاکمیت عوام فریبی کرده اند، بعدا در مواجهه با وضعیت واقعی، اذیت آن را کشیده اند. به همین خاطر، من بعید نمی دانم که برخی سخنان انتقام جویانه مطرح شود. اما، آنها باید از این کار پرهیز کنند. در هر صورت، قطع نظر از اراده حاکمیت ارمنستان، بیانیه 10 نوامبر اجرا خواهد شد! »

علی اف در بخش دیگری از سخنانش، پاشینیان را بخاطر گوش نکردن به سخنان ولادیمیر پوتین سرزنش کرد و گفت : « ارمنستان در سطح شخص نخست وزیر به سخنان رییس جمهور پوتین گوش نکرد. من می توانم در این باره حرف بزنم! زیرا، او خودش شخصا در این باره گفت که در زمان جنگ ما بارها تماس گرفته ایم. من باید بگویم که طبعا ما با نخست وزیر ارمنستان رابطه ای نداشتیم و نداریم. اما، از طریق رییس جمهور پوتین، به نوعی به همدیگر پیام های مختلفی می فرستادیم. تا جایی که می دانم رییس جمهوری روسیه در این باره گفته است نخست وزیر ارمنستان به سخنان او گوش نکرده است و به این خاطر هم، وضعیت تا این حد دشوار تر شده است که مجبور شده سند تسلیم را در اتاقی تاریک امضاء کند! اگر به یاد داشته باشید، او حتی در مراسم امضای توافق در مسکو نیز حضور نداشت.»

علی اف درباره سخنان غیرمنتظره پاشینیان درباره عمل نکردن موشک های اسکندر روسی در پرتاب به جمهوری آذربایجان که با واکنش منفی وزارت دفاع روسیه مواجه شده است نیز گفت: « سخنان نخست وزیر ارمنستان درباره سامانه «اسکندر» برای ما نیز سوال ایجاد کرد. من نمی خواهم در مورد این موضوع با تمسخر سخن بگویم، مقامات رسمی روسیه، اعضای پارلمان روسیه و کارشناسان به قدر کافی تشریح کرده اند که البته برای انفجار ده درصد این موشک ها خیلی باید تلاش کرد! ما پرتاب موشک های «اسکندر» را ندیده ایم. به همین خاطر نیز وقتی این سخنان یک بار دیگر دیروز مطرح شد، ما یک بار دیگر بررسی کردیم. اما، نه، ما این را ندیده ایم. من می گویم که این نیز صرفا دروغ آشکار دیگری است. از این قبیل دروغ ها زیاد بوده است. اصلا، تحولات کنونی ارمنستان یادآور کمدی تراژدی است. تحولات آنجا را من این گونه توصیف می کنم.

در زمان تحویل موشک های اسکندر به ارمنستان، من این را به رهبری روسیه گفتم. من گفته بودم که این اقدام  درستی  نیست و برای تحکیم ثبات نیست و ما را از هیچ چیزی پرهیز نخواهد داد. در زمان جنگ هم گفته ام و پیشنهاد کرده ام که روسیه موشک های «اسکندر» را از ارمنستان پس بگیرد. بله، گفته ام و امروز هم فکرم همین است که برای جلوگیری از تحولات فاجعه بار در مناطق، تنها راه بازپس گیری این سلاح ها و ندادن سلاح رایگان به ارامنه است.  من همیشه این را می گویم. متاسفانه اینطور شده است. چنین مواردی پس از جنگ وجود ندارد. ما این را گام مثبتی ارزیابی می کنیم. اما، وزیر دفاع ارمنستان در این اواخر اعلام کرد و به نظرم سفیر روسیه در ارمنستان نیز گفت که روسیه نیز در تجهیز ارتش ارمنستان مشارکت خواهد کرد. چرا؟ با چه هدفی؟ سوال من دلیل دارد. اگر ما صلح پایدار می خواهیم، نباید این وسایل ویرانگر در دست افراد بی مسئولیت وجود داشته باشد. »

علی اف درباره همکاری های نظامی – فنی جمهوری آذربایجان با روسیه نیز گفت : « همکاری نظامی – فنی ما با فدراسیون روسیه برنامه ریزی شده است. ما پس از اتمام عملیات نظامی نیز درباره این موضوع  با رهبران روسیه مذاکره کردیم.

به این خاطر که منابع ما و تجهیزات جنگی ما مصرف شده اند و طبیعتا تکمیل زرادخانه تا حدی که قبل از جنگ وجود داشت، ضروری است. در این راستا کار می کنیم. تجهیزات نظامی اصلی ما تجهیزات تولید روسیه است و برخلاف ارمنستان، هیچ گاه شکایت هم نکرده ایم. زیرا، اولا برای شکایت کردن علتی وجود نداشته است. تجهیزات نظامی روسیه در برخی شاخص ها در سطح جهانی بهترین تجهیزات و در کل دنیا یکی از بهترین تجهیزات است. صرفا باید در دستان درستی قرار داشته باشد که بعدا این قبیل اتهام های بی اساس که موجب بحران نظامی – سیاسی در ارمنستان شده، مطرح نشود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا