آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعکسعمومیقره باغ

برگزاری همایش بین ‌المللی قره‌ باغ از سوی حوزه‌ های علمیه قم/ تصویر

همایش بین ‌المللی قره ‌باغ امروز یازدهم اسفند ماه، با حضور و پیام علما و مراجع تقلید از سوی حوزه‌ های علمیه قم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حجت ‌الاسلام ‌و المسلمین حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در گفتگو با حوزه گفت: «مسأله قره‌ باغ یکی از مسائل دامنه ‌دار و چالشی جهان اسلام است که سابقه آن به حوادث پس از جنگ جهانی اول و دوم بر می ‌گردد.»

وی افزودند: «فرمایش رهبر انقلاب مساله جدیدی نبود و ایشان حتی پیش از این هم قریب سی سال قبل در دیداری که با مردم تبریز داشتند، آنجا هم بیان فرموده بودند که قره ‌باغ پاره تن اسلام است. هدف اصلی همایش تبیین گفتمان مقام معظم رهبری در این زمینه است.»

حسینی کوهساری در ادامه گفت: «گفتمان مقام معظم رهبری مشتمل بر چند اصل می باشد:

 اصل اول این است که مبتنی بر قوانین بین ‌المللی هم قره ‌باغ باید به جمهوری آذربایجان بازگردانده شود.

عنصر دوم گفتمان مقام معظم رهبری انتصاب قره‌ باغ به دنیای اسلام بود. این که این سرزمین پاره ‌ای از دنیای اسلام و خاک جهان اسلام است. لذا تمام قره ‌باغ باید به جهان اسلام برگردد.

حفظ حقوق ارامنه و پرهیز از درگیری ‌های دینی از دیگر عناصر گفتمان رهبری معظم بود. در این قضیه نباید به یک شکل خاص پای جریان ‌های صهیونیستی و جریان ‌های تکفیری در منطقه باز شود.»

 وی تصریح کرد: «همه ابعاد و آن ارکان اصلی نظام در این همایش مشارکت دارند. حوزه‌ های علمیه به شکل تاریخی در آذربایجان حضور داشتند. فعالیت حوزه ‌های علمیه در خلال سال‌ های تسلط تفکر کمونیستی کم رنگ شده بود و تعداد زیادی از علمای آن منطقه در آن دوران به کشور های دیگر مهاجرت کرده بودند. سلطه ۷۰ ساله کمونیسم بر این منطقه، هیچگاه از ارادت مردم شریف، این منطقه به اسلام نکاسته بود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا