آذربایجاناخبارترکیه

سفر اردوغان به جمهوری‌آذربایجان و بخش ترک نشین قبرس/تحلیل

 رئیس‌ جمهوری ترکیه پس از برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری و معرفی وزرای کابینه جدید خود، قرار است (سه‌شنبه – دهم ژوئیه) به جمهوری ‌آذربایجان و منطقه ترک نشین قبرس سفر کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه ، اعلام کرد : پس از برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری و معرفی وزرای کابینه جدید ، رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان و بخش ترک نشین قبرس سفر می کند .
در دیدارهای رئیس جمهوری ترکیه با همتای آذری و مقام های جمهوری خودخوانده قبرس گفتگوها با هدف گسترش هر چه بیشتر همکاری و روابط دوجانبه بررسی خواهد شد .
سفر اردوغان به جمهوری آذربایجان و جمهوری خودخوانده قبرس نشان می دهد که ، ترکیه همچنان در جهت حفظ و تامین منافع ملی خود است . بویژه که ، در راستای حفظ موقعیت در منطقه ، دولت آنکارا ، قبرس و جمهوری آذربایجان را محدوده سنتی حوزه نفوذ ترکیه می داند.
جزیره قبرس 
این نخستین بار نیست که ، آقای رجب طیب اردوغان به این سفرها اقدام کرده است . در دوره های پیشین نیز اقدام های مشابه ترکیه نشان داد که برای آنکارا محدوده به اصطلاح حوزه نفوذ سنتی بسیار اهمیت دارد . در واقع ، رئیس جمهوری ترکیه نشان داده است که ، پس از یک رویداد مهم ترکیه نظیر ادای سوگند ریاست جمهوری ، به جمهوری آذربایجان و جمهوری خودخوانده قبرس سفر می کند . در واقع ، رئیس‌ جمهوری ترکیه نخستین سفر خارجی خود را پس از پیروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن ، به جمهوری آذربایجان و منطقه تُرک نشین قبرس اختصاص داده است. اختصاص نخستین سفر خارجی آقای اردوغان در دولت جدید به باکو ، تا حدی اهمیت جمهوری آذربایجان را برای ترکیه نشان می دهد. در این ارتباط ، دکتر افشار سلیمانی سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان و کارشناس ارشد و تحلیلگر برجسته امور سیاسی ، گفته است :
دیدار روسای جمهوری ترکیه و آذربایجان
»از پیش از روی کار آمدن دولت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در ترکیه ، دولت های لائیک حاکم بر آنکارا با نگرشی پان ترکیستی به جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیای مرکزی منهای تاجیکستان نگریستند و بعد از فروپاشی شوروی به برقراری و گسترش رابطه با این کشورها اقدام کردند . بر اساس همین نگاه پان ترکیستی ، نهادهایی نیز تاسیس و نشست هایی هم در سطوح مختلف در پایتخت های این کشورها برگزار شده است«.
با وجود این ، در مقایسه با حاکمیت دولت های لائیک ، شکی نیست که در دوره زمامداری آقای اردوغان تبلیغات رسانه ای دراین زمینه بسیار گسترده تر شده است . در دوره زمامداری لائیک ها ، چنین اقداماتی با این سطح تبلیغات رسانه ای صورت نمی گرفت.
به هر حال ، باید گفت : هدف از سفرهای رئیس جمهوری ترکیه به باکو و نیکوزیا ، نشان دادن اهمیت جمهوری آذربایجان و قبرس ترک نشین برای دولت آقای اردوغان است . تلاش آقای اردوغان نیز بر نشان دادن رویکرد پان ترکیستی و تلاش به منظور تحکیم هر چه بیشتر روابط با متحدان خود و به رخ کشیدن اتحادهای به اصطلاح زبانی و نژادی متمرکز است . این رویکرد دولت اردوغان در حالی است که ، نگرش هایی در قرن جدید میلادی اهمیت خود را از دست داده است.
نویسنده: محمد علی طالبی خاکیانی

منبع خبر: پارس تودی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا