آذربایجاناخبارایرانعمومی

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان: موضع باکو حمایت از برجام است

«حکمت حاجی اف» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان همواره از توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ حمایت کرده است و اکنون نیز با حمایت از برجام، مطمئن هستیم این توافق به نفع صلح و دوستی در منطقه و جهان است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در باکو اظهارداشت: برجام در خدمت صلح ، امنیت و توسعه همکاری های متقابل در منطقه است.
حاجی اف تصریح کرد: ما سه سال پیش نیز ضمن استقبال از برجام ، با انتشار بیانیه ای از توافق تاریخی که بین جمهوری اسلامی ایران و گروه۱+۵ در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ از طریق مذاکره به سرانجام رسیده بود، تقدیر کردیم و اکنون نیز موضع کشور ما پشتیبانی از این توافق بین المللی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی حسن اف» دستیار رئیس جمهوری آذربایجان نیز اخیرا گفته است : جمهوری آذربایجان با وجود اینکه با فشارهای زیادی روبرو شده و این فشارها هم اکنون نیز ادامه دارد، ولی در هیچ تحرکی علیه کشورهای دوست روسیه ، ایران و ترکیه مشارکت نمی کند.
حسن اف تصریح کرد که باکو در تحریم های غرب علیه کشورهای همسایه خود مشارکت ندارد و هرگز به استفاده از خاک خود به عنوان میدانی علیه کشورهای دیگر اجازه نمی دهد.
قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز ۲۲ اردیبهشت ماه جاری درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم ‌گیری و خروج یا ماندن کشورش در برجام را اعلام کند. او هشدار داده است که چنانچه برجام اصلاح نشود از این توافق خارج خواهد شد.
روسیه و چین در بیانیه ای مشترک بر حمایت کامل خود از اجرای موثر برجام در شکلی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصویب شده است، تاکید کرده اند.
در بیانیه مشترک روسیه و چین آمده است: روسیه و چین این واقعیت را می پذیرند که اجرای پایدار و مستمر برجام سهم قابل توجهی در تحکیم ساختار جهانی عدم اشاعه هسته ای و نیز امنیت بین المللی دارد. اطمینان داریم امضای برجام به وضوح نشان داد که مسائل مشکل دار در عرصه عدم اشاعه تسلیحات فقط می تواند از راه های سیاسی-دیپلماتیک مطابق با پیمان ان.پی.تی حل و فصل شود.
سران کشورهای اروپایی و بیش از ۱۲۰ کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای(ان.پی.تی) نیز از بیانیه روسیه و چین در دفاع از برجام که در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی منتشر شد، حمایت کرده اند.
دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز با انتشار بیانیه ای با تاکید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کردند برجام همچنان بهترین گزینه است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بارها بر اهمیت حفظ برجام و پابرجا نگهداشتن آن به عنوان یک توافق بین المللی تاکیده است، اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.
رسانه های اروپایی و آمریکایی گزارش داده اند که جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا و همچنین تعدادی از مقامات اروپایی در تلاش هستند تا مانع از هم پاشیدن توافق هسته ای ایران شوند.
این در حالی است که تحرک های لابی صهیونیستی و سعودی برای ترغیب ترامپ به خروج از برجام طی ماههای اخیر بشدت افزایش یافته و در همین زمینه نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه هفته گذشته در اقدامی جدید با نمایش تصاویری، ایران را به فعالیت های غیرصلح آمیز هسته ای متهم کرد. بسیاری از کشورهای جهان بویژه سران اروپا در واکنش به ادعای نتانیاهو اعلام کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پیش از اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را به چوپانی دروغ ‌گو تشبیه کرد که بازهم می‌خواهد درباره برنامه هسته‌ای ایران، سخن کذب و دروغ بگوید.
وزیر امور خارجه ایران همچنین روز جمعه گذشته در پیامی ویدئویی آمریکا و اروپا را خطاب قرار داد و اتمام حجت کرد که هیچگونه مذاکره مجددی یا قرارداد دیگری درباره اعمال محدودیت برای فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران خارج از مفاد برجام و نیز موضوع موشک های دفاعی کشورمان پذیرفته نیست و پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک زمانی ممکن است که همه طرف ها از آن منتفع شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا