آذربایجاناخبارایرانعمومی

آذرتاج: تلاش برای خدشه دار کردن روابط تهران و باکو نافرجام می ماند

خبرگزاری رسمی «آذرتاج » در گزارشی با اشاره به تلاش عده ای برای خدشه دار کردن رو ابط جمهوری آذربایجان و ایران نوشت : همه این تلاش ها نافرجام خواهد ماند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خبرگزاری دولت جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در این گزارش افزود: کسانی که سعی دارند با تحریم های اقتصادی ناعادلانه ، ایران را تحت فشار قرار دهند ، همان ها در حهت لطمه زدن به روابط ایران و همسایگان و ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند.
رابیل کتان اف ، خبرنگارآذرتاج در تهران، در ادامه این گزارش نوشته است : جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای دوست و همسایه هستند و هدف باکو و تهران حفظ ثبات سیاسی و اجتماعی و توسعه اقتصاد است ،ولی عده ای، در جهت تحمیل خواسته های خود به این دو کشور و نقض سیاست مستقل ایران و جمهوری آذربایجان حرکت می کنند.
نویسنده گزارش ، با اشاره به اظهارات چندی پیش «الهام علی اف » رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه هرگز اجازه استفاده از خاک کشورمان علیه ایران را نخواهیم داد ، افزود: این اظهارات تصادفی نبود چرا که رییس جمهوری آذربایجان متوجه تلاش های برای ایجاد خللی در روابط دو کشور بود.
وی افزود: برخی محافل تلاش می کنند، بین جمهوری آذربایجان و ایران ، اختلاف و بی اعتمادی ایجاد کنند، آنها در واقع از یک طرف جمهوری آذربایجان و از طرف دیگر هم ایران را مورد هدف قرار داده اند.
کتان اف ، با اشاره به فعالیت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای اجرای برخی پروژهای اقتصادی از جمله تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب، اضافه کرد : یکی از اهداف این محافل جلوگیری از فعالیت های مشترک دو کشور است.
وی افزود: انتشار گزارش های کذب و دور از واقعیت نیز جزوه نقشه های شومی است که برای خدشه دار کردن روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان ، است.
نویسنده ، با اشاره به گزارش برخی رسانه های خارجی مبنی بر انتقال اسناد برنامه هسته ای ایران از طریق خاک جمهوری آذربایجان ، افزود: اطلاعات در این زمینه از سوی نهادهای مربوطه بررسی شده و وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آن را کذب و جعلی خواند.
کتان اف نوشت : انتشار این چنین گزارش ها در شرایط فعلی که رو ابط باکو و تهران بیش از پیش توسعه می یابد تصادفی نیست و سفرهای متقابل روسای جمهوری آذربایجان و ایران و اسناد امضا شده در این سفرها برای گسترش همکاری های متقابل ،موجب نگرانی برخی محافل شده است.
در این گزارش همچنین خاطر نشان شده است : الهام علی اف در سال ۲۰۰۵ میلادی و در شرایط فشارهای غرب برای جلوگیری از همکاری با ایران در بخش انرژی ، با نمایش سیاست مستقل بر خلاف این فشارها اقدام کرد.
در آن دوره در نتیجه همکاری با ایران مبادله گاز طبیعی میان دو کشور تحقق یافت و جمهوری آذربایجان گاز طبیعی را به ایران و ایران نیز این فرآورده را از طریق تبریز به نخجوان رساند که این مهم بی اثر بودن فشارهای اعمالی علیه جمهوری آذربایجان را نشان داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا