آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

زرتشت علیزاده: کلید مناقشه قره‌باغ در دست روسیه است

تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان: صرف نظر از قدرت ارمنستان، کلید مناقشات در دست روسیه است وتغییرات احتمالی بستگی به موقعیت روسیه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بیشتر تحلیل گران معتقدند در صورت از سرگیری مذاکرات قره باغ تصویر تازه ای از ارمنستان با رهبر جدید خود خواهیم دید. رسانه های غربی که از پیروزی پاشینیان خوشحال هستند از او تصویر فردی اصلاح طلب ارائه می دهند در حالی که از الهام علی اف که قرار است در مذاکرات شرکت کند به عنوان دیکتاتور یاد می کنند. آیا این عامل نقشی در روند مذاکرات خواهد داشت؟

تحلیلگر گروه بحران سازمان ملل زائور شریف اف معتقد است این عامل تأثیری در مذاکرات نخواهد،داشت: تصویر تغییر یافته و مثبت بین ملل ارمنستان تأثیر زیادی بر روند مذاکرات نخواهد داشت. سؤال اصلی این است که چه اقداماتی برای حل اختلافات و توافق بر سر مسائل اساسی و امضای توافقنامه صلح صورت گرفته است. این توافق در دوره ی سرکیسیان به دلیل نداشتن تصویر مثبت انجام نشد.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک، عیسی قنبر معتقد است، آذربایجان می تواند تغییرات حکومتی ارمنستان را به نفع خود استدلال کند: ما شاهد مشارکت جدی مردم در تغییرات دولت در ارمنستان بودیم. این مشارکت تصور خاصی در ارزیابی دولت ها در مورد ارمنستان ایجاد کرده است ولی در آذربایجان نه؛ آذربایجان معتقد است که چطور میشود رهبرکشوری که قلمرو کشور دیگری را در اشغال خود دارد از دموکراسی حرف بزند.در دموکراسی حق اشغال خاک کشور دیگری را ندارید.ای واقعیتی است که میتواند دولت ارمنستان را زیر سؤال ببرد.

پس از دیدار شانزده ژانویه در پاریس رییس جمهور الهام علی اف و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیروز در بیست وسوم ژانویه نیز در دیداری غیر رسمی در داووس همدیگر را ملاقات کردند.

زرتشت علیزاده مفسر سیاسی در باکو می گوید: صرف نظر از قدرت ارمنستان، کلید مناقشات در دست روسیه است وتغییرات احتمالی بستگی به موقعیت روسیه دارد.

به گفته وی این مذاکرات پیشتر نیز بوده ولی هیچ پیشرفتی مشاهده نمیشد. یعنی با تغییر ریاست در ارمنستان، رییس جمهور جدید با جدیت شروع به مذاکرات و ملاقات پی در پی  میکند. ولی بعد از اینکه می‌بینند نفعی از این مذاکرات به دست نمی آید کم کم این ملاقات ها را لغو میکنند.

مدیر تحقیقات ملی – استراتژیک ارمنستان مانول سارکیسیان معتقد است: تغییرات داخلی ارمنستان از این جهت که حمایت مردم را دارد خیلی مهم است. اما از طرف دیگر باید دید دولت جدید چه دیدگاهی در مذاکرات دارد.

الان مسئله مهم این است که آیا طرفین تغییراتی در مواضع خود خواهند داشت یا همچنان مدافع مواضع خود هستند؟ بیانات اظهار شده، در سیاست واقعی خود را نشان خواهند داد. تا حالا تغییراتی دیده نشده. آذربایجان همچنان بر مواضع قبلی خود با همان لفظ پایبند است. ولی رهبر جدید ارمنستان چطور می خواهد به این مواضع نزدیک شود مشخص نیست. هنوز مواضع مشخصی در ارمنستان وجود ندارد.

رییس جدید ارمنستان نیکول پاشینیان به از سرگیری مذاکرات بعد از درگیری آوریل ۲۰۱۶ امید واراست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا