آذربایجاناخبارایرانعمومی

افزایش ۷۰ درصدی سفر اتباع جمهوری آذربایجان به ایران

 روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان از افزایش ۷۰ درصدی سفرهای شهروندان این کشور به ایران در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این روزنامه براساس آمار رسمی سفرهای خارجی هموطنان آذربایجانی آمده است که این سفرها با ۱۹٫۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۴۹۰۸٫۱ هزار رسیده که ۳۳٫۶ درصد این سفرها به ایران بوده است. این آمار نشان دهنده افزایش ۷۰ درصدی سفرها به ایران است.  بیشتراین سفرها تجاری، درمانی، زیارتی بوده که در این بین سفرهای تجاری مهمترین آنهاست.

این روزنامه با بیان این که ارزانی خوراک و پوشاک در ایران نیز از دلایل جلب هموطنان به ایران است  به خرید مایحتاج و لوازم خانگی مسافران آذربایجانی از ایران اشاره کرده و نوشته ‌«فرش ۴۰۰ ماناتی در اینجا را ۱۰۰ مانات می خرند. دومی خرید لاستیک خودرو است که نسبتاً ارزان است. آنها علاوه بر برنج و دیگر ارزاق، اجاق گاز را نیز از ایران تهیه می کنند.»

بر اساس این مقاله دومین دلیل حضور مسافران آذربایجانی در ایران پایین بودن هزینه های درمانی در این کشور است.

پروفسور عادل غیب اله در مصاحبه خود با ‌«ینی مساوات» گفت: بیماران زیادی برای درمان به ایران می روند. توریسم سلامت در همه جای دنیا وجود دارد برای مثال «بیماران زیادی از ترکیه و اروپا برای درمان به آمریکا می روند». نبود بیمه درمانی اجباری در این کشور ها باعث این سفرهاست. علاوه بر این پایین بودن هزینه های درمانی در ایران نیز سبب افزایش این گونه سفرها به این کشور است.

این روزنامه تاکید میکند که با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران هزینه های درمانی برای اتباع آذربایجانی در ایرانی بسیار ارزان تمام میشود و با وجود برخی مشکلات و نارضایتی ها اما همچنا سفرهای درمانی به ایران تداوم دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا