آذربایجاناخبارقره باغویژه

روحانيون جمهوري آذربايجان خواهان آزادي قره باغ شدند

شماري از روحانيون جمهوري آذربايجان خواهان ادامه عمليات ارتش اين کشور براي بازپس گيري اراضي جمهوري آذربايجان از نيروهاي ارمني شدند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از پايگاه اينترنتي «اسلامين سسي» ( متعلق به حزب اسلام جمهوري آذربايجان)،  حجت الاسلام الهام علي اف، جانشين رهبر حزب اسلام جمهوري آذربايجان گفت : « تحولات اخير در جبهه يک بار ديگر اين را نشان داد که آزادي اراضي اشغالي مان صرفا با روحيه شهادت و در سايه فرزندان وطن پرستمان امکان پذير خواهد شد

حجت الاسلام الهام علي اف گفت : « در واقع،  براساس منطق قرآني شهدايمان نمرده اند. آنها در حقيقت زنده اند و نزد خداوند داراي جايگاهي عالي هستند.  امروز به عنوان يک ملت، به شهدايي که جانشان را براي موجوديت ما فدا کردند، مديون هستيم. باور دارم که به زودي تمامي سرزمين هاي اشغالي مان را در سايه فرزندان شجاع و شايسته مان آزاد خواهيم کرد.» 

حجت الاسلام ايلقار ابراهيم اوغلو، رهبر جمعيت ديني «جمعه» و رييس مرکز دفاع از آزادي اعتقادات ديني و وجدان نيز گفت : « قره باغ براي هر مومن آذربايجاني ، مساله زندگي است. در واقع، در مقياس جهاني، همان اهميتي که فلسطين و قدس براي مسلمانان دنيا دارد، قره باغ نيز براي مسلمان آذربايجاني همانگونه است و امانتي است که خداوند به ما داده و جزء دارالاسلام است که اشغال شده است

حاج ايلقار ابراهيم اوغلو گفت : « قره باغ در عبادتهاي روزانه ما و در زندگي روزمره ما جاي ويژه اي دارد. مجتهدهاي عاليقدرمان فتاوايي در مورد قره باغ دارند و بايد اين موضوع که کشته شدگان در آنجا را شهيد به حساب مي آورند، قاطعانه يادآوري شود. ما اطمينان داريم که قره باغ آزاد خواهد شد. از خداوند مي خواهيم که اين آزادي را هرچه زودتر محقق کند. اما، براي تحقق آن، در وهله نخست بايد ملتمان بابصيرت ، هشيار و باتدبير باشد. جنگ نيز همانند ساير کارهاي ديگر نيازمند مديريت ويژه و سنجيدگي است. ترديدي نيست که قدرتهاي جهاني در اينجا نيز منافع خاص خود را دارند. روشن است که در اين مساله ، جايگاه روسيه منحصر به فرد بوده است و روسيه تاثير خود را نشان داده است. يعني ما در اين جنگ، صرفا با ارمنستان رويارو نبوده ايم. در زمانه ما، آمريکا نيز در اين منطقه داراي منافع است. اما، در اين مساله،  ديدگاه و تاثير دو کشور برادر، ايران و ترکيه خيلي مهم است. انتظاراتمان از آنها زياد است. موضع گيري و حمايت فعالانه ترکيه و ايران در مساله قره باغ، بايد از آنچه است، بسيار بيشتر باشد.» 

ايلقار ابراهيم اوغلو گفت : « صرفا با احساسات و رجزخواني نمي توان به نتيجه رسيد، اگر باتدبير رفتار کنيم، حتما به نتيجه خواهيم رسيد. صلح عادلانه و مذاکرات خيلي مهم است. اما، همانطور که علماي بزرگمان همواره فرموده اند براي تحقق صلح و مذاکرات عادلانه، ما بايد هميشه براي جنگ آمادگي داشته باشيم.  اگر براي جنگ آماده و قدرتمند نباشيم، مذاکرات تاثيري نخواهد داشت و توانمان براي رسيدن به صلح عادلانه خيلي کم خواهد بود

حجت الاسلام اهليمان رستم اف نيز گفت : « اين اراضي متعلق به جمهوري آذربايجان است.  دفاع از سرزمين، وظيفه ديني و انساني مان است. خداوند در قرآن کريم فرموده تا زمانيکه فتنه ريشه کن نشده است، کافران را بکشيد. ما وظيفه داريم که هم با جلوگيري از خرابکاري ، از خود دفاع کنيم و هم سرزمين مان را از دست دشمن آزاد کنيم.  من به عنوان يک شهروندان ، روحاني و سرباز پيشين، براي پيوستن به نبردها در راه آزادي اراضي مان هر لحظه آماده ام.» 

اهليمان رستم اف گفت : « سربازانمان نبايد از هيچ چيزي بترسند. بايد هر آن ، خداوند را بر روي سر خود احساس کنند. برحق بودن را درک کنند و ترديدي در اين نداشته باشند. خداوند در قرآن کريم فرموده است نترسيد و غمگين نباشيد که شما در راه خداوند قرار داريد.   شهادت عالي ترين رتبه اي است که خداوند اعطاء کرده است. از خداوند مي خواهيم که ارتقاء به اين رتبه را نصيبمان کند و خبر پيروزي را بشنويم.» 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا