آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبی

رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان خواستار تلاش اداره مسلمانان قفقاز برای بازگشایی مساجد در ایام محرم شد

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان خواستار تلاش اداره مسلمانان قفقاز برای فراهم کردن زمینه گشایش مساجد این کشور در ایام محرم شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در گفتگوی زنده تصویری با ” ینی مساوات ” تاکید کرد: « جمهوری آذربایجان نباید از سایر ممالک مسلمان و مراکز اسلامی در برگزاری سنت های اسلامی عقب بماند. مراجع عالیقدر نیز تاکید کرده اند که مراسم عزاداری امام حسین (ع) باید با رعایت مقررات بهداشتی برگزار شود.»

رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان از اینکه اداره مسلمانان قفقاز حتی بیش از “ستاد ویژه اعمال قرنطینه ” در توجیه بسته ماندن مساجد جمهوری آذربایجان بخاطر ترس از شیوع بیماری کرونا  پیشقدم شده و بسته ماندن مساجد را توجیه کرده است، ابراز تاسف کرد.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با اشاره به نگرانی های موجود در میان مردم جمهوری آذربایجان در خصوص بهانه گیری های مختلف برای جلوگیری از عزاداری حسینی گفت: « در سال های گذشته نیز  در گنجه و سایر مناطق عزاداری در هوای آزاد و رفتن به زیارتگاه ها در روز عاشورا وجود داشت که متاسفانه ممنوع شدند. در باکو نیز شمار زیادی از شهروندان به زیارتگاه ها و مساجد می روند که ضروری است این سنت ها حفظ و تقویت شوند. »

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفت: « در حالی که پزشکان می گویند می توان در هوای آزاد به عزاداری و سایر اعمال دینی پرداخت، متاسفانه برخی ها که از جانب دین سخن می گویند این موضوع را هم  نیز نفی می کنند و حتی مدعی شده بودند که در کربلا و نجف نیز مراسم عزاداری و عاشورا برگزار نخواهد شد. اما خود مسئولان کربلا اعلام کردند که با آنکه کربلا به مدت 13 روز اول محرم به روی مسافران بسته خواهد بود، اما خود اهالی کربلا مراسم های عزاداری را با رعایت مقررات بهداشتی برگزار خواهند کرد. در نجف و مشهد هم به همین گونه خواهد بود.»

رهبر «جمعیت دینی جمعه» آذربایجان تاکید کرد: « اداره مسلمانان قفقاز وظیفه دارد که وضعیت و شرایطی را که در تمامی مراکز اسلامی در دنیا وجود دارد، در جمهوری آذربایجان نیز تامین کند، اما متاسفانه این در جمهوری آذربایجان مشاهده نمی شود. اگر هم می گویند در روز عاشورا مساجد بخاطر ترس از ازدحام جمعیت بسته خواهد بود، دستکم بیایند اعلام کنند که پس از عاشورا با رعایت مقررات بهداشتی مساجد به روی عبادات فردی مردم باز خواهد شد. در حالیکه تمامی امکان دارای تراکم جمعیت باز شده اند، بسته ماندن مساجد برای جمهوری آذربایجان هیچ توجیه منطقی ندارد.»

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در پاسخ به سوالی منفی علیه سیاست  دینی ایران گفت: « ما در گذشته در امپراطوری شوروی زندگی کرده ایم که متاسفانه ایدئولوژی که در آن زمان حاکم بود، می خواست جمهوری آذربایجان با همه دشمن باشد. هم ایران و هم ترکیه را دشمن ما قلمداد می کردند. اما، شوروی تمام شد. مردم جمهوری آذربایجان، هم به ایران و هم به ترکیه محبت فراوانی دارند. اساسا نیز راه رهایی دنیای اسلام از وحدت میان ایران و ترکیه و مصر می گذرد. مردم جمهوری آذربایجان نیز مردمانی منحصر به فرد و دارای هویت خود هستند و هر دو همسایه عزیزمان با ما قرابت خونی دارند. تلقی دشمنانه داشتن از آنها مردود و غیرمنطقی است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا