آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان: تلاش برخی جریان های ترویج کننده اسلام هراسی در این کشور برای کنار زدن اسلام و دینداران عبث و بی مورد است

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان تلاش برخی جریان های ترویج کننده اسلام هراسی در این کشور را برای کنار زدن اسلام و دینداران به بهانه وخامت روابط سیاسی با ایران، تلاشی عبث و بی مورد دانست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در گفتگو با “مساوات تی وی” گفت: « مردم جمهوری آذربایجان در هفتاد سال حاکمیت الحاد کمونیسم نیز اسلام را حفظ کرد و هیچ نیرویی نتوانست اسلام را از مردم جمهوری آذربایجان بگیرد.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفت: « چند روز است که بهانه کرده اند و اسلام هراسی را شروع کرده اند و حتی به ما می گویند که مگر نمی شود که یک مجتهد در همینجا داشته باشیم؟ من هم در جواب می گویم که اگر یک مشکل پزشکی دارید و عمل جراحی در بدن لازم باشد، مگر به دامپزشک اجازه عمل جراحی می دهید؟ اکنون مجتهدان ما در نجف اشرف و معصومه قم هستند. ان شاء الله روزی برسد که تحصیلات دینی در اینجا هم به سطحی برسد که در همینجا ( در داخل جمهوری آذربایجان) هم مجتهدان ما به عرصه برسند.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با نادرست دانستن فشارهای موجود به دینداران به بهانه وخامت اوضاع سیاسی با ایران گفت: « ضروری است که راه حلی برای این مساله پیدا شود. نباید در شرایطی که وخامت به اوج رسیده است، بنزین بر روی آن ریخته شود. ما وطمنان را بیش از همه دوست داریم. نباید کاری کنند که مومنان را کنار بزنند.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با اشاره به هجمه سنگین عناصر سیاهی لشکر ضدایران در شبکه های اجتماعی که مدام خواستار برخورد با ایران می شوند!، گفت: « کجا را می خواهید بزنید؟ مشهد مقدس را؟! معصومه قم را؟! اخیرا در تلویزیون دیدیم که نخست وزیر اسراییل می گفت باید ایران را تنبیه کنیم! اسراییل اگر قادر به تنبیه ایران بود که تا حالا کرده بود. اسراییل در جنگ 33 روزه و 22 روزه و جنگ اخیر با غزه نتوانست کاری بکند. اکنون می خواهد ایران را تنبیه کند؟ »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو تاکید کرد: « جمهوری آذربایجان خواه به عنوان دولت و خواه به عنوان مردم، در کنار ملت فلسطین است و ترور را محکوم می کند. »
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان تاکید کرد: «بارها گفته ایم که رژیم صهیونیستی نرود در خاک ما و در اراضی که با خون شهدایمان آزاد کرده، به ایران پیام بدهد. این کار تماما به زیان ماست. ما باید بتوانیم توسعه و ثبات جمهوری آذربایجان را در منطقه تثبیت و تامین بکنیم و با تمامی کشورهای همسایه مان بخصوص ایران و ترکیه و روسیه روابط خوب و سازنده ای داشته باشیم.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفت: « روابط ایران و جمهوری آذربایجان تا حدود دو ماه پیش برغم برخی مطالب که در سطح رسانه ها مطرح می شد، در سطح عالی قرار داشت و حتی پس از نماز خواندن نماینده رهبر عالی دینی ایران در مسجد شوشا، رییس اداره دینی با اجازه رییس جمهوری از ایران قدردانی کرد و اکنون باید دید که چه شد که طی این دو ماه این مسایل پیش آمد؟ چیزی که نمایان شده، این است که جمهوری آذربایجان بخاطر تردد کامیون ها از ایران به قره باغ کوهستانی، اعتراض کرده و خواستار حل مساله شده است. اما برغم موضعی که سفیر ایران در باکو اتخاذ کرده، در داخل ایران همه کسانی که ذیربط حل این مساله هستند، نتوانسته اند موضع هماهنگی بگیرند و نهایتا به اعتراض علنی رییس جمهوری آذربایجان منتهی شده است که راه حل این مساله نیز جلوگیری از این ترددها و همچنین مجازات کسانی است که این ممنوعیت تردد به قره باغ را نقض کرده اند. زیرا، این کار هم جرم معنوی است و با نظر رهبر عالی مقام، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مغایر است و هم با موضع رسمی ایران و هم با قوانین جمهوری آذربایجان مغایر است. این مساله پس از دو سه هفته تمام خواهد شد و منافع هر دو کشور ایجاب می کند که زودتر به این مساله خاتمه داده شود.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفت: « ضروری است کسانی که در ایران در خصوص جمهوری آذربایجان سخن می گویند و موضع می گیرند، هماهنگی داشته باشند که اصول اساسی نقض نشود. نباید چوب ناهماهنگی ها در ایران را جامعه دیندار جمهوری آذربایجان بخورد. برخی ها دنبال فرصت می گردند که اسلام هراسی کنند. ذهنیت تکفیری هم متاسفانه وارد کشور شده است. از قدیم هم مساله ایران – توران وجود داشته است و برخی ها با مطرح کردن آن، در هر فرصت به فرهنگ صفوی و فرهنگ اهل بیت (ع) ضربه می زنند. به بهانه مباحث اخیر نیز مطرح می کنند که باید تحصیل علوم دینی در ایران ممنوع شود! واقعا عیب است که این مسایل مطرح می شود. کسانی که حجاب هراسی می کردند، در جنگ قره باغ ندیدند مادران محجبه شهدا را؟ خیلی تاسف آور است که برخی ها در هر فرصتی، ریشه تمامی مشکلات را در شیعه بودن جستجو می کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا