آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

یک مقام حزبی جمهوری آذربایجان: ایران نگران این است که جمهوری آذربایجان سنّی سازی شود!

یک مقام حزبی جمهوری آذربایجان گفت: «بزرگترین ناراحتی ایران هم اکنون این است که اتحاد آذربایجان – ترکیه – پاکستان در آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد و جایگاهی را که ایران می خواست با شیعه گری در جمهوری آذربایجان بگیرد، اسلام سنّی خواهد گرفت. »

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الخان شوکورلو، معاون حزب عدالت و فعال رسانه ای در برنامه زنده تلویزیونی “مساوات تی وی” گفت: « عامل اسلام سنی می تواند در جمهوری آذربایجان ارتقاء داده شود! مردم جمهوری آذربایجان می توانند بطور طبیعی آن مذهب را انتخاب کنند! ایران از این ناراحت است. سیاست منطقه ای ایران صرفا بر روی عامل شیعه مستقر شده است. در جمهوری آذربایجان براساس برخی اطلاعات موجود، 65 درصد مردم شیعه هستند و براساس برخی معلومات دیگر 70 درصد مردم شیعه هستند. حتی اخیرا، نتایج یک نظرسنجی بطور هدفمند منتشر شد که اعلام می کرد 64 درصد مردم جمهوری آذربایجان “آتئیست” ( ملحد) هستند که انتشار این موضوع را نباید تصادفی تلقی کرد، بلکه کاملا هدفمند بوده است و این در طرح های کسانی که می خواهند در جمهوری آذربایجان درگیری دینی ایجاد کنند نیز جای دارد. »
الخان شوکور در پاسخ به این سوال مجری “مساوات تی وی” که “آیا ممکن است روحانیون ایران فتوای “آذربایجان را به هم بریزید”، صادر کنند؟”، گفت: « این احتمال وجود ندارد. هر دو دولت طرفدار از بین بردن وخامت در روابط دو کشور هستند و منافع هر دو کشور در تداوم وخامت روابط سیاسی نیست. »
الخان شوکورلو گفت: « در ایران، وخامتی که در ارتباط با جمهوری آذربایجان وجود دارد، می تواند با یک دستور دستگاه سیاست خارجی یا یک کلمه رهبر دینی خاتمه داده شود. »
این فعال سیاسی جمهوری آذربایجان ضمن تکرار اتهامات بی اساس به ایران در خصوص رعایت نکردن همبستگی و تعصب اسلامی در قبال جمهوری آذربایجان مسلمان و حمایت از ارامنه و ارمنستان مسیحی، گفت: « اگر ایران واقعا دولت دینی بود و به وظایف دینی خود در قبال جمهوری آذربایجان عمل می کرد و در مساله قره باغ در کنار جمهوری آذربایجان بود، موقعیت خود را در جمهوری آذربایجان از دست نمی داد!»
الخان شوکورلو افزود: « به خاطر حمایت قاطعانه سیاسی و نظامی و رسانه ای ترکیه و پاکستان و اسراییل از جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قراباغ، در منازل مردم جمهوری آذربایجان پرچم های ترکیه و پاکستان و اسراییل نصب شده است و مردم جمهوری آذربایجان این ها را دوستان واقعی خود تلقی می کنند.»
الخان شوکورلو گفت: «آنچه امروز ایران را ناراحت می کند این است که اتحاد نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان و پاکستان در آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد و از همین محور جایگاه بلوک غرب در جمهوری آذربایجان محکم و دالان زنگزور (جنوب ارمنستان) دایر خواهد شد. در توصیه های هنری کیسینجر، استراتژیست آمریکایی نیز آمده است که برای مقابله با گسترش طلبی ایران و وادار کردنش به مذاکرات هسته ای، یک راه وجود دارد و آن هم حمایت از “بلوک سنّی به اضافه اسراییل” در مقابل ایران است. برژینسکی هم توصیه کرده است که برای مهار ایران و چین، باید ترکیه و روسیه در کنار غرب باشند و اکنون این، ایران را ناراحت می کند. ناراحتی ایران در این است که بلوک غرب در اینجا در حال تقویت است. و گرنه، ما همیشه به تمامیت ارضی و حاکمیت ایران احترام گذاشته ایم و از ایران نیز همین مناسبت را در قبال جمهوری آذربایجان انتظار داریم. »
این فعال سیاسی و رسانه ای جمهوری آذربایجان در عین حال، تهدید ایران به سبک الهام علی اف با اشاره به تحریک قومیت گرایی را تکرار کرد و گفت: « ایران به خوبی درک می کند که جمهوری آذربایجان برای نفوذ به داخل ایران از امکانات بزرگی برخوردار است. من در ایران بوده ام و محیط داخلی ایران و جریان های موجود در آنجا را خوب می شناسم. در سال 1998 که خبرنگار روزنامه 525 بودم، با هماهنگی اتحادیه آذربایجان واحد ( باب) و برخی از هم تبارانمان به آنجا سفر و گزارشی را نیز آماده کردم. البته، اکنون جمهوری آذربایجان سیاستی برای دخالت در داخل ایران ندارد. درست است که در زمان مرحوم ابوالفضل ائلچی بیگ این سیاست وجود داشت که از جمهوری آذربایجان علیه ایران اقدام شود و ایران تجزیه و تقسیم شود. اما، اکنون طی چند سال اخیر جمهوری آذربایجان اصلا به این تمایلات راه نمی دهد. اگر جمهوری آذربایجان از اراضی خود برای این، زمینه فراهم کند و پخش آنتنها را به سمت ایران بچرخاند، می توانیم روحیه ملی گرایی ( قومیت گرایی) را در آنجا تقویت کنیم.»

الخان شوکورلو با اشاره به اینکه نیروهای زیادی از جمله ارامنه و ارمنستان، هم در داخل و خارج از دو کشور خواهان گسترش وخامت در روابط ایران و جمهوری آذربایجان هستند، خواستار بررسی ماهیت طرفداران وخامت روابط دو کشور در داخل ایران شد و گفت: « من هم فکر می کنم که از داخل ایران کسانی که به رژیم صهیونیستی خدمت می کنند، اوضاع را به هم می ریزند! چه کسانی بودند که به رژیم صهیونیستی کمک کردند که دانشمندان هسته ای ایران را در داخل کشور ترور و نابود کند؟ آنها اکنون هم اوضاع میان جمهوری آذربایجان و ایران وخیم می کنند! جمهوری آذربایجان را بخاطر مناسبات با اسراییل متهم نکنید. مناسبات ما فقط برای تامین منافع خودمان است! »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا