آذربایجاناخبارعمومی

رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان: در شرایط کرونا، موضوع حج باید با تصمیم جمعی جهان اسلام تعیین تکلیف شود

حجت الاسلام حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان گفت: « یک خاندان نمی تواند به تنهایی به خاطر مساله کرونا در باره حج تصمیم بگیرد. موضوع حج صرفا یک موضوع مربوط به سعودی ها نمی تواند باشد و کشورهای مسلمان باید بطور دست جمعی مسایل مربوط به حج را حل کنند.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: « باید یک سازمان جهانی مسلمانان در باره حج وجود داشته باشد و مسایل مربوط به حج را حل کند. موضوع حج مساله ای نیست که در اختیار یک خاندان و رژیم باشد. به خصوص که در هفته ها و ماه های اخیر، بطور مستمر هر روز ماجرایی در صحنه قدرت سیاسی و درون خانواده حاکم و رژیم سعودی در عربستان رخ می دهد که معلوم نیست در درون آن چه خواهد شد.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در باره شرایط استطاعت حج نیز گفت: « موضوع استطاعت شامل توانایی مالی، سلامت و شرایط راه و مسیر و سایر شرایط می شود که در این مورد نیز مسلمانان باید بر اساس نظر مراجع عالیقدر و علمای دین عمل کنند. در تاریخ نیز موارد مشابهی از انجام نشدن حج بر اساس نظر مراجع و علمای بزرگ دین وجود داشته است و موردی بوده است که به علت کشتار گسترده شیعیان در مکه، بر اساس حکم علمای دین، مراسم حج در آن سال ها برگزار نشد. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: « در فقه و حقوق اسلامی بن بست وجود ندارد. فقه اسلامی پایه های خیلی گسترده و قوی دارد که یکی از آن پایه ها نیز عقل است و در شرایط شیوع کرونا نیز با عنایت خداوند، مساله حج به موقع روشن خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا